Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: CA00DA61
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Vastuuhenkilö
- Ilkka Latomäki
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija osaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinoinnissa.
Sisältö
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Digitaalisen markkinoinnin perusteet
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinointia.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.
Oppimateriaalit
Bergström, S., & Leppänen, A. (2009). Yrityksen asiakasmarkkinointi (13. p.) tai uudempi painos. Edita. Saatavissa myös e-kirjana.
Kotler, P. & Keller, K. (2006). Marketing Management (12. p). Scientific Research.
Grönroos, C. (2020). Palveluiden johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. E-kirja.