Opintoihin ja työhön valmentaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: BE00DC29
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit.
Sisältö
- työllisyyden hoidon toimijat ja ajankohtaiset ilmiöt
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli ja tehtävät
- motivoiva keskustelu
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
-
SOS24ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit.
Sisältö
- työllisyyden hoidon toimijat ja ajankohtaiset ilmiöt
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli ja tehtävät
- motivoiva keskustelu
Oppimateriaalit
Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, Kontaktiopetus, vierailija, oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 11.10.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
-
SOS24ASosionomi (AMK)
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit.
Sisältö
- työllisyyden hoidon toimijat ja ajankohtaiset ilmiöt
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli ja tehtävät
- motivoiva keskustelu
Oppimateriaalit
Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu, kaksi etäopetuskertaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108h, josta etäopetusta 4h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät verkossa, osallistuminen etäopetukseen. Opintojakso päättyy Moodlessa suoritettavaan, soveltavaan esseetehtävään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 01.03.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit.
Sisältö
- työllisyyden hoidon toimijat ja ajankohtaiset ilmiöt
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli ja tehtävät
- motivoiva keskustelu
Oppimateriaalit
Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu, kaksi etäopetuskertaa, ryhmätyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108h, josta etäopetusta 4h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät verkossa, osallistuminen etäopetukseen. Opintojakso päättyy Moodlessa suoritettavaan, soveltavaan esseetehtävään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 20.10.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit.
Sisältö
- työllisyyden hoidon toimijat ja ajankohtaiset ilmiöt
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli ja tehtävät
- motivoiva keskustelu
Oppimateriaalit
Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu, kaksi etäopetuskertaa, ryhmätyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108h, josta etäopetusta 5h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät verkossa, osallistuminen etäopetukseen. Opintojakso päättyy Moodlessa suoritettavaan, soveltavaan esseetehtävään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä