Siirry suoraan sisältöön

Opintoihin ja työhön valmentaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00DC29-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 11.10.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Annukka Haapa-aho

Opiskelijaryhmät

  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit.

Sisältö

- työllisyyden hoidon toimijat ja ajankohtaiset ilmiöt
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli ja tehtävät
- motivoiva keskustelu

Oppimateriaalit

Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu, kaksi etäopetuskertaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108h, josta etäopetusta 4h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät verkossa, osallistuminen etäopetukseen. Opintojakso päättyy Moodlessa suoritettavaan, soveltavaan esseetehtävään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata työllisyyden hoidon toimijoita ja tehtäviä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti työllisyyden hoidon toimijoita. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työllisyyttä hoitavaan tehtäväkenttään ja palvelurakenteeseen ajankohtaisesti liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä