RuotsiLaajuus (3 op)
Tunnus: 8H00DK61
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija pystyy keskustelemaan omaan alaansa ja työpaikkaansa liittyvistä asioista ja kehittää oman alansa tietämystään ruotsinkielisen kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin avulla.
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksistaan.
- osaa kirjoittaa cv:n ja työhakemuksen ja selviää työnhakutilanteista.
- osaa kirjoittaa työelämään liittyviä viestejä ja selviytyy suullisissa viestintätilanteissa
- hallitsee kohteliaisuusfraseologiaa ja arkisia puhetilanteita
- tuntee alansa perusterminologiaa
Sisältö
- itsestä ja opinnoista kertominen
- työnhaku, cv, työhakemus, työhaastattelu
- kohteliaisuusfraasit ja small talk
- kirjallinen ja suullinen viestintä työelämässä, esim. oman alan yritysesittely, sähköposti
- oman alan ammattitekstejä
Esitietovaatimukset
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston
- useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- muiden kielten vaikutus häiritsevää
- ääntää ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa osin kohdekielestä
- lause-rytmi usein hidas ja katkonainen
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä
- virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- kirjoittaa yksinkertaisen omaan alaansa liittyvän tekstin pääosin ymmärrettävästi
- tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä
- hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston
- useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa
- osaa osin sopeuttaa ilmaisua tilanteen mukaan
- hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa
- sanavalinnoissa joitain epätarkkuuksia
- muiden kielten vaikutus havaittavissa
- käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla osin katkonainen
- ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy
- virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä
- kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin
- puutteet vaativien rakenteiden käytössä ja vieraampien aiheiden käsittelyssä voivat häiritä lukurytmiä
- hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa
- sanavalinnoissa joitain epätarkkuuksia
- muiden kielten vaikutus on havaittavissa
- käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa
- puhe on sujuvaa ja vaivatonta
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen
- reagoi asianmukaisesti ja sovittaa oman osuutensa kohteliaasti keskustelukumppanien sanomisiin
- hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti
- harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia
- osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja
- käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti
- käyttää luontevaa lauserytmiä.
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
- kirjoittaa sujuvaa, selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä asianmukaisella tyylillä
- teksti on vivahteikasta ja vaivattomasti ymmärrettävää
- hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti
- harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia
- osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja
- käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 25.04.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Petra Syri
Opiskelijaryhmät
-
RKM23Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija pystyy keskustelemaan omaan alaansa ja työpaikkaansa liittyvistä asioista ja kehittää oman alansa tietämystään ruotsinkielisen kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin avulla.
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksistaan.
- osaa kirjoittaa cv:n ja työhakemuksen ja selviää työnhakutilanteista.
- osaa kirjoittaa työelämään liittyviä viestejä ja selviytyy suullisissa viestintätilanteissa
- hallitsee kohteliaisuusfraseologiaa ja arkisia puhetilanteita
- tuntee alansa perusterminologiaa
Sisältö
- itsestä ja opinnoista kertominen
- työnhaku, cv, työhakemus, työhaastattelu
- kohteliaisuusfraasit ja small talk
- kirjallinen ja suullinen viestintä työelämässä, esim. oman alan yritysesittely, sähköposti
- oman alan ammattitekstejä
Oppimateriaalit
Materiaali ja harjoitukset Moodlessa
Opettajan kokoama materiaali
Kurssilla käytetään myös kirjaa:
Pietilä: Kontakt - Teknisk svenska. Edita.
Opetusmenetelmät
- kontaktiopetus, ryhmä- ja parityöskentelyä, suulliset ja kirjalliset harjoitustehtävät
- itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti virtuaalivalvotussa Exam-tenttitilassa kurssin lopuksi. Suullinen tentti kasvokkain.
Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h. Lähiopetus + itsenäinen työ
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin yhteydessä suoritetaan julkishallinnon kirjallinen ja suullinen arvosana, ns. virkaruotsit. Näistä tulee erilliset arvosanat tenttien perusteella.
Vaikka opiskelijalla olisi jo toinen virkaruotsin arvosanoista suoritettuna, tekee hän uudella kurssilla molemmat tentit osana kurssiarvosanaa.
Läsnäolovelvollisuus kontaktitunneilla. Läsnäolo 80 %.
Opintojaksoa ei voi suorittaa näytöllä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston
- useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- muiden kielten vaikutus häiritsevää
- ääntää ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa osin kohdekielestä
- lause-rytmi usein hidas ja katkonainen
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä
- virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- kirjoittaa yksinkertaisen omaan alaansa liittyvän tekstin pääosin ymmärrettävästi
- tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä
- hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston
- useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa
- osaa osin sopeuttaa ilmaisua tilanteen mukaan
- hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa
- sanavalinnoissa joitain epätarkkuuksia
- muiden kielten vaikutus havaittavissa
- käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla osin katkonainen
- ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy
- virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä
- kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin
- puutteet vaativien rakenteiden käytössä ja vieraampien aiheiden käsittelyssä voivat häiritä lukurytmiä
- hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa
- sanavalinnoissa joitain epätarkkuuksia
- muiden kielten vaikutus on havaittavissa
- käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa
- puhe on sujuvaa ja vaivatonta
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen
- reagoi asianmukaisesti ja sovittaa oman osuutensa kohteliaasti keskustelukumppanien sanomisiin
- hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti
- harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia
- osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja
- käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti
- käyttää luontevaa lauserytmiä.
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
- kirjoittaa sujuvaa, selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä asianmukaisella tyylillä
- teksti on vivahteikasta ja vaivattomasti ymmärrettävää
- hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti
- harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia
- osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja
- käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen koe, palautetut oppimistehtävät, läsnäolo.
Kurssi arvioidaan arvosanalla 1-5.
Hyväksytty arvosana edellyttää hyväksyttyä arvosanaa kirjallisesta ja suullisesta tentistä, pakollisten oppimistehtävien palautukset ja opetuksessa riittävää läsnäoloa.
Kirjallinen tentti vaikuttaa kurssiarvosanaan 50% ja suullinen tentti 50%.
Esitietovaatimukset
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 25.04.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Petra Syri
Opiskelijaryhmät
-
RAK23Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija pystyy keskustelemaan omaan alaansa ja työpaikkaansa liittyvistä asioista ja kehittää oman alansa tietämystään ruotsinkielisen kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin avulla.
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksistaan.
- osaa kirjoittaa cv:n ja työhakemuksen ja selviää työnhakutilanteista.
- osaa kirjoittaa työelämään liittyviä viestejä ja selviytyy suullisissa viestintätilanteissa
- hallitsee kohteliaisuusfraseologiaa ja arkisia puhetilanteita
- tuntee alansa perusterminologiaa
Sisältö
- itsestä ja opinnoista kertominen
- työnhaku, cv, työhakemus, työhaastattelu
- kohteliaisuusfraasit ja small talk
- kirjallinen ja suullinen viestintä työelämässä, esim. oman alan yritysesittely, sähköposti
- oman alan ammattitekstejä
Oppimateriaalit
Materiaali ja harjoitukset Moodlessa
Opettajan kokoama materiaali
Kurssilla käytetään myös kirjaa:
Pietilä: Kontakt - Teknisk svenska. Edita.
Opetusmenetelmät
- kontaktiopetus, ryhmä- ja parityöskentelyä, suulliset ja kirjalliset harjoitustehtävät
- itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti virtuaalivalvotussa Exam-tenttitilassa kurssin lopuksi. Suullinen tentti kasvokkain.
Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h. Lähiopetus + itsenäinen työ
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin yhteydessä suoritetaan julkishallinnon kirjallinen ja suullinen arvosana, ns. virkaruotsit. Näistä tulee erilliset arvosanat tenttien perusteella.
Vaikka opiskelijalla olisi jo toinen virkaruotsin arvosanoista suoritettuna, tekee hän uudella kurssilla molemmat tentit osana kurssiarvosanaa.
Läsnäolovelvollisuus kontaktitunneilla. Läsnäolo 80 %.
Opintojaksoa ei voi suorittaa näytöllä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston
- useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- muiden kielten vaikutus häiritsevää
- ääntää ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa osin kohdekielestä
- lause-rytmi usein hidas ja katkonainen
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä
- virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- kirjoittaa yksinkertaisen omaan alaansa liittyvän tekstin pääosin ymmärrettävästi
- tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä
- hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston
- useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa
- osaa osin sopeuttaa ilmaisua tilanteen mukaan
- hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa
- sanavalinnoissa joitain epätarkkuuksia
- muiden kielten vaikutus havaittavissa
- käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla osin katkonainen
- ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy
- virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä
- kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin
- puutteet vaativien rakenteiden käytössä ja vieraampien aiheiden käsittelyssä voivat häiritä lukurytmiä
- hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa
- sanavalinnoissa joitain epätarkkuuksia
- muiden kielten vaikutus on havaittavissa
- käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen kielitaito:
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa
- puhe on sujuvaa ja vaivatonta
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen
- reagoi asianmukaisesti ja sovittaa oman osuutensa kohteliaasti keskustelukumppanien sanomisiin
- hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti
- harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia
- osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja
- käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti
- käyttää luontevaa lauserytmiä.
Kirjallinen kielitaito:
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
- kirjoittaa sujuvaa, selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä asianmukaisella tyylillä
- teksti on vivahteikasta ja vaivattomasti ymmärrettävää
- hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti
- harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia
- osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja
- käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen koe, palautetut oppimistehtävät, läsnäolo.
Kurssi arvioidaan arvosanalla 1-5.
Hyväksytty arvosana edellyttää hyväksyttyä arvosanaa kirjallisesta ja suullisesta tentistä, pakollisten oppimistehtävien palautukset ja opetuksessa riittävää läsnäoloa.
Kirjallinen tentti vaikuttaa kurssiarvosanaan 50% ja suullinen tentti 50%.
Esitietovaatimukset
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot.