Biokemia ja -prosessitekniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: KC03BKPR05
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa toteuttaa fermentorikasvatuksen
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Sisältö
Biokemian perusteet, nukleotidit ja nukleiinihapot, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit, lipidit, biokemian yleisimmät työkalut.
Teolliset mikrobit ja solutehtaat mutaatiot, bioprosessitekniikan käytännön sovellukset, bioreaktorikasvatuksissa ja jälkikäsittelyssä käytettävät menetelmät ja laitteistot, imumobilisointi- ja solunkierrätystekniikat, Kemostaatti, yleisemmät bioreaktorityypit, niiden mittaus, mallinnus ja säätö, biotekniikan erityiskysymyksiä kuten työturvallisuus, laatujärjestelmät, patentointi ja etiikka.
Esitietovaatimukset
Ruokaketjun kemia
Kemia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Oppimateriaalit
Ilari Suominen, Kari Haajanen, Raimo Pärssinen 2012. Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Opetushallitus. Helsinki. ISBN 978-952-13-4952-2
Aittomäki, Eerikäinen, Leisola, Ojamo, Suominen & von Weymarn 2002. Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 17.12.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Ilmari Äijö
- Terhi Junkkari
Ajoitusryhmät
- Seinäjoki (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- Pitkämatka (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MBIELI21Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, monimuotototeutus
Koulutusryhmat
- Seinäjoki
- Pitkämatka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa toteuttaa fermentorikasvatuksen
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Sisältö
Biokemian perusteet, nukleotidit ja nukleiinihapot, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit, lipidit, biokemian yleisimmät työkalut.
Teolliset mikrobit ja solutehtaat mutaatiot, bioprosessitekniikan käytännön sovellukset, bioreaktorikasvatuksissa ja jälkikäsittelyssä käytettävät menetelmät ja laitteistot, imumobilisointi- ja solunkierrätystekniikat, Kemostaatti, yleisemmät bioreaktorityypit, niiden mittaus, mallinnus ja säätö, biotekniikan erityiskysymyksiä kuten työturvallisuus, laatujärjestelmät, patentointi ja etiikka.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering
e-kirja: Jyrki Heino ja Matti Vuento (2020). Biokemia ja solubiologia. Sanoma Pro Oy.
Ilari Suominen, Kari Haajanen ja Raimo Pärssinen (2012). Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Opetushallitus. Helsinki. ISBN 978-952-13-4952-2
Aittomäki, Eerikäinen, Leisola, Ojamo, Suominen ja von Weymarn (2002). Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, laboratoriotyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 135 h
- työjärjestyksessä olevaa 50 h
- itseänäistä opiskelua 85 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Esitietovaatimukset
Ruokaketjun kemia
Kemia
Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.03.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Ilmari Äijö
- Terhi Junkkari
Vastuuhenkilö
Terhi Junkkari
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
BIELI20Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa toteuttaa fermentorikasvatuksen
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Sisältö
Biokemian perusteet, nukleotidit ja nukleiinihapot, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit, lipidit, biokemian yleisimmät työkalut.
Teolliset mikrobit ja solutehtaat mutaatiot, bioprosessitekniikan käytännön sovellukset, bioreaktorikasvatuksissa ja jälkikäsittelyssä käytettävät menetelmät ja laitteistot, imumobilisointi- ja solunkierrätystekniikat, Kemostaatti, yleisemmät bioreaktorityypit, niiden mittaus, mallinnus ja säätö, biotekniikan erityiskysymyksiä kuten työturvallisuus, laatujärjestelmät, patentointi ja etiikka.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering
e-kirja: Jyrki Heino ja Matti Vuento (2020). Biokemia ja solubiologia. Sanoma Pro Oy.
Ilari Suominen, Kari Haajanen ja Raimo Pärssinen (2012). Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Opetushallitus. Helsinki. ISBN 978-952-13-4952-2
Aittomäki, Eerikäinen, Leisola, Ojamo, Suominen ja von Weymarn (2002). Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, laboratoriotyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 135 h
- työjärjestyksessä olevaa 50 h
- itseänäistä opiskelua 85 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Esitietovaatimukset
Ruokaketjun kemia
Kemia