Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (3 op)

Tunnus: KL00CT77

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.

Sisältö

? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
  • Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
  • TITE23
    Insinööri (AMK), Tietotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.

Sisältö

? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 10.11.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
  • Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
  • TITE22
    Insinööri (AMK), Tietotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.

Sisältö

? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet

Oppimateriaalit

Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Mikko Koivisto: Palvelumuotoilun bisneskirja

Opetusmenetelmät

tiimioppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Muotoiluprojekti toimeksiantajalle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.10.2022

Laajuus

3 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
  • Jyri Lehto
  • Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
  • TITE21
    Insinööri (AMK), Tietotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.

Sisältö

? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet

Oppimateriaalit

Tuulaniemi, Juha (2011): Palvelumuotoilu.

Aalto, A. & Toivonen, M. 2020. Palvelumuotoilu sote-palveluiden kehittämisessä. Teoksessa: M. Salminen-Tuomaala, J. Hallila, S. Saarikoski & T. Tapio (toim.) Tietoa, taitoa ja teknologiaa: kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157, 227 - 241. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092575810

Opetusmenetelmät

Luennot ja workshop-tehtävät 33 % ja itsenäinen työskentely 66 %.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja workshopit 28h, itsenäinen työskentely 52h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot/workshopit ja kurssityö