Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyö (2op)
Toteutuksen tunnus: SHO8F2-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.09.2019 - 17.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Meri Matala-Aho
- Virpi Salo
- Marjut Asunmaa
- Opintojakso
- SHO8F2
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija:
- osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
- osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä.
- osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
- osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa.
- osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
- hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa.
- osaa tukea ja edistää eri – ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla.
- osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
- osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä. Opiskelija osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa. Opiskelija osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Hän hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Hän osaa tukea ja edistää eri ? ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla. Opiskelija osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle. Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus. Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva opiskelumateriaali, artikkelit, Hoitotyön suositukset, Käypä hoito suositukset
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko, S., Hanste, S. & Meriläinen, K. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. 1. painos (tai uudempi)
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidontarpeenarviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet: 2. Turun yliopisto.
Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, luennot, itsenäinen opiskelu, Moodle oppimisympäristö, poliklinikka ympäristöön tutustuminen, Case-menetelmät, seminaarityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikoissa, joissa mahdollistuu vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön harjoittelu. Sähköinen lääkehoitopassi. Harjoittelutehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopistettä (=54 tuntia) koostuu teoriatunneista, Moodle oppimisympäristön materiaaleista ja verkkokeskusteluista, seminaaritehtävästä, poliklinikkakäynnistä ja itsenäisestä työskentelystä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Asiakaslähtöinen kliininen osaaminen keskivaiheen opinnoissa.