Siirry suoraan sisältöön

Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyö (2op)

Toteutuksen tunnus: SHO8F2-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2019 - 17.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Meri Matala-Aho
Virpi Salo
Marjut Asunmaa
Opintojakso
SHO8F2

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija:
- osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
- osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä.
- osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
- osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa.
- osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
- hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa.
- osaa tukea ja edistää eri – ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla.
- osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
- osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä. Opiskelija osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa. Opiskelija osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Hän hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Hän osaa tukea ja edistää eri ? ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla. Opiskelija osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.

Sisältö

Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle. Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus. Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva opiskelumateriaali, artikkelit, Hoitotyön suositukset, Käypä hoito suositukset

Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko, S., Hanste, S. & Meriläinen, K. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. 1. painos (tai uudempi)
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidontarpeenarviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet: 2. Turun yliopisto.
Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, luennot, itsenäinen opiskelu, Moodle oppimisympäristö, poliklinikka ympäristöön tutustuminen, Case-menetelmät, seminaarityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikoissa, joissa mahdollistuu vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön harjoittelu. Sähköinen lääkehoitopassi. Harjoittelutehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopistettä (=54 tuntia) koostuu teoriatunneista, Moodle oppimisympäristön materiaaleista ja verkkokeskusteluista, seminaaritehtävästä, poliklinikkakäynnistä ja itsenäisestä työskentelystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Asiakaslähtöinen kliininen osaaminen keskivaiheen opinnoissa.

Siirry alkuun