Skip to main content

Practice and Outpatient Nursing (2cr)

Code: SHO8F2-3009

General information


Enrollment
01.08.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.09.2019 - 17.11.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor of Health Care, Nursing
Teachers
Meri Matala-Aho
Virpi Salo
Marjut Asunmaa
Course
SHO8F2

Evaluation scale

1-5

Content scheduling

Opiskelija:
- osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
- osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä.
- osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
- osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa.
- osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
- hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa.
- osaa tukea ja edistää eri – ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla.
- osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
- osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen

Objective

Students implement multi-professional practice and outpatient nursing while taking into consideration the patient's age, growth and development stage, the requirements of ethicality and the care and service setting. Students know how to assess the resources of patients and families from different cultural backgrounds and know how to support them in the planning, implementation and evaluation of nursing care. Students plan, implement and evaluate practice and outpatient nursing. Students use evidence-based interventions developed for practice and outpatient nursing to help, support and counsel patients. Students observe asepsis in practice and outpatient nursing. They know how to monitor patients in practice and outpatient nursing. Students are competent in common nursing procedures and diagnostic examinations used as part of patients' total care. Students know how to support and promote health, ability to function and self-care in patients and family members of all ages in practices and outpatient clinics. Students are able to support patients and family members in crisis situations. Students are able to counsel and support patients and families of all ages in self-care and rehabilitation. They know how to counsel patients before and after common examinations.

Content

Health promotion, self-care support and rehabilitation in practice and outpatient nursing. The most important nursing interventions (FinCC) in practice and outpatient nursing. The national documentation model for nursing. Effica. The impact of the patient's age, sex, cultural background, growth and development stage and care and service setting on practice and outpatient nursing. Assessment of nursing needs and monitoring vital functions of patients in practice and outpatient nursing. Essential examinations, nursing procedures and diagnostic examinations in practice and outpatient nursing. Asepsis in practice and outpatient nursing. Nursing care and counselling of patients and families in crisis. Multiprofessionalism in practice and outpatient nursing. Counselling of patients and families. A safe nursing environment. Occupational safety.

Materials

Moodlessa oleva opiskelumateriaali, artikkelit, Hoitotyön suositukset, Käypä hoito suositukset

Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko, S., Hanste, S. & Meriläinen, K. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. 1. painos (tai uudempi)
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidontarpeenarviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet: 2. Turun yliopisto.
Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.

Teaching methods

Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, luennot, itsenäinen opiskelu, Moodle oppimisympäristö, poliklinikka ympäristöön tutustuminen, Case-menetelmät, seminaarityöskentely

Employer connections

Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikoissa, joissa mahdollistuu vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön harjoittelu. Sähköinen lääkehoitopassi. Harjoittelutehtävät.

Student workload

2 opintopistettä (=54 tuntia) koostuu teoriatunneista, Moodle oppimisympäristön materiaaleista ja verkkokeskusteluista, seminaaritehtävästä, poliklinikkakäynnistä ja itsenäisestä työskentelystä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criterias written in the sudy entity of Client-Centred Clinical Competence during the middle phase of the studies

Go back to top of page