Siirry suoraan sisältöön

Kirjallisuuden genret (5op)

Toteutuksen tunnus: KD18CNAA01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 31.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 19.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Sari Mäkinen-Laitila
Opintojakso
KD18CNAA01

Sisällön jaksotus

Opintojakson lähiopetus toteutetaan viikoilla 2-12. Opintojakson toteutuksessa vaihtelevat teoriatunnit ja lukupiirit, joista opiskelija valitsee yhteensä kolme lukupiiriä, joihin osallistuu. Yhden lukupiirin hän ohjaa itse yhdessä toisen opiskelijan kanssa.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa järjestää ja luokitella kaunokirjallisuutta genrejen mukaan. Hän tunnistaa kirjastotyön kannalta keskeisten genrejen kotimaiset ja ulkomaiset merkkiteokset ja klassikot. Hän on lukenut useita genrekirjallisuuden merkkiteoksia. Hän osaa myös esitellä ja suositella eri genreihin kuuluvaa kirjallisuutta.

Sisältö

- Genrekirjallisuuden lukeminen, esitteleminen ja arvioiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Blogiesittelyjen kirjoittaminen
- Ryhmätyö valitusta kirjallisuuden genrestä
- Kirjoista keskusteleminen lukupiirissä ja sosiaalisessa mediassa
- lukupiirin suunnittelu ja keskustelun ohjaaminen valitusta kirjasta

Oppimateriaalit

Eri genrejä edustavat teokset ja genreistä kertovat lähdemateriaalit.
Hypen, Kaisa (2006). Fiktiota! levottomat genret ja kirjaston arki (2006). Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu.
Lajit yli rajojen. Suomalaisen kirjallisuuden lajeja (2005). Tietolipas 207. Toimittaneet Pirjo Lyytikäinen, Jyrki Nummi ja Päivi Koivisto. Helsinki: SKS.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikana luetaan, esitellään muille ryhmäläisille ja arvioidaan genrekirjallisuutta sekä suullisesti että kirjallisesti. Opintojaksoon kuuluu keskustelua genrekirjallisuudesta, ryhmätöitä, lukupiirityöskentelyä ja sisällön tuottamista verkkoon. Opintojakson opiskelu toteutetaan sekä tutkivan että keskustelevan oppimisen menetelmiä käyttäen. Se sisältää tiedonhankintaa, jäsentelyä, arviointia ja jakamista, joka tapahtuu erikokoisissa ryhmissä. Lukupiireissä korostuu keskusteleva oppiminen.
?

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 30 h ja itsenäistä työskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä 100 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei aina pysy annetuissa aikatauluissa, mutta hän tekee vaaditut suoritukset ja osallistuu lähiopetukseen. Opiskelija ei ota aktiivisesti osaa genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin. Blogiesittelyissä opiskelija keskittyy enimmäkseen juonen kuvailuun eikä hän käytä lähteitä kirjoituksia laatiessaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelijalla on aktiivinen rooli ryhmätyöskentelyssä ja hän osallistuu genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin. Opiskelija toimii aktiivisena lukupiirin vetäjänä ja osallistujana. Opiskelija osaa arvioida, millaiset kirja-esittelyt sopivat blogiin. Hän kirjoittaa sovitun määrän toimivia blogiesittelyjä, joista ainakin osassa hän on käyttänyt myös lähteitä. Hän kommentoi sovitun määrän muiden blogiesittelyjä asiantuntevasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli ryhmätyöskentelyssä. Hän osallistuu innokkasti genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin ja osoittaa niissä laajaa harrastuneisuutta genrekirjallisuutta kohtaan.
Opiskelija kirjoittaa sovitun määrän asiantuntevia, analyyttisiä ja harrastuneisuutta osoittavia blogiesittelyjä, joita tehdessään hän on myös käyttänyt lähteitä. Hän on aktiivinen ja keskusteleva muiden blogiesittelyjen seuraaja ja kommentoija.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun