Ravitsemusviestintä ja -kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: KI15CPROJ19-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2017 - 25.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2018 - 28.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Opettajat
- Sirkka Nieminen
- Kaija Nissinen
- Mari Kinnunen
- Opintojakso
- KI15CPROJ19
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy ravitsemuskasvatukseen osana terveyden edistämistä. Opiskelijan ravitsemuskasvatuksen taidot kehittyvät ja hän osaa käyttää vaihtelevia opetusmenetelmiä, -materiaaleja ja välineitä. Hän perehtyy mediakenttään ja median käyttöön ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan. Hän osaa arvioida ravitsemustiedon luotettavuutta ja soveltaa uusinta tietoa.
Sisältö
- Ravitsemuskasvatus
- Ravitsemusviestintä ja ravitsemusaiheinen mediajuttu (suunnittelu, toteutus, arviointi)
Oppimateriaalit
Fogelholm, M. (toim.) 2003. Ratkaisuja ravitsemukseen. Ravitsemuskasvatus ja elämänkaari.
Vertio 2003. Terveyden edistäminen.
Torkkola, S. (toim.). 2002. Terveysviestintä.
Wiio, O. & Puska, P. 1993. Terveysviestinnän opas.
Kotilainen, L. 2003. Parempi lehtijuttu.
Mykkänen, P. 1998. Yhteisölehti. Tekijän opas.
Muu opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit sovitaan kurssin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin työmäärä yhteensä: 135 h
- josta luentoja ja harjoituksia 16 h
- ja itsenäistä opiskelua 119 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ravitsemuskasvatuksen periaatteita. Hän osaa hakea luotettavaa ravitsemustietoa satunnaisesti.
Opiskelija hallitsee joitakin periaatteita, miten kirjoittaa ravitsemuksesta mediaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee ravitsemuskasvatuksen periaatteita.
Hän osaa hakea ja käyttää luotettavaa ravitsemustietoa.
Opiskelija käyttää mediaa ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ravitsemuskasvatuksen periaatteita ja tietää, miten voidaan edistää ruoankäytön ja ruokavalioiden ravitsemuslaatua. Hän tuntee luotettavia ravitsemustiedon lähteitä ja osaa käyttää niitä. Opiskelija osaa käyttää mediaa ravitsemusviestinnässä ja kirjoittaa sujuvasti alaansa liittyvistä aiheista mediaan.
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Elintarvikkeet ravitsemuksessa (osallistuminen)