Arviointimenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KG30TUAR03-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 31.07.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 30.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Tiina Hautamäki
- Eija Kyrönlahti
- Ykejo Nimeämätön
- Opintojakso
- KG30TUAR03
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja käyttää siihen soveltuvia erilaisia menetelmiä arviointiprosessin eri vaiheissa.
Sisältö
Arviointisuuntaukset ja -menetelmät
Summatiivinen arviointi
Prosessiarviointi
Osallistava arviointi
Realistinen arviointi
Oppimateriaalit
Aalto-Kallio, M., Saikkonen, P., Koskinen-Ollonqvist, P. 2009. Arvioinnin kartalla matka teoriasta käytäntöön. Terveyden edistämisen julkaisuja 7/2009. Pori: Kehitys Oy.
Kananoja, A., Lähteinen, M., Marjamäki, P. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Kazi, M. 2000. Perspectives in the Evaluation of Practice. British Journal of Social Work. 30 (6), 755-768.
Kivipelto, M. ym. 2012. Näkökulmia arviointiin. Kasteohjelman valtionavustushankkeet. Helsinki: THL.
Kivipelto, M. 2008. Osallistava ja valtaistava arviointi. Stakesin työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes.
Krogstrup, H.K. 2004. Asiakaslähtöinen arviointi, Bikva-malli. FinSoc Arviointiraportteja 1/2004. Helsinki, Stakes. http://www.sosiaaliportti.fi/File/8579b014-b4a9-4ddd-8f14-la40136f2b2f/bikva.pdf
McCabe, A, Horsley, K. 2008. The Evaluator`s Cookbook. Abingdon: Routledge
Seppänen-Järvelä, R, Vataja. K. 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: Ps-kustannus.
Patton, M. Q. 2002. Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks: Sage cop.
Pohjola, A., Kemppainen T, Väyrynen S. (toim.) Sosiaalityön vaikuttavuus. Juvenes Print. Tampere.
Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Helsinki: Tammi.
Toikko T. 2012. Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. Juvenes Print. Tampere.
Virtanen, P. 2007. Arviointi. Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Luennot (16 h) ja itsenäinen opiskelu, tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
40 t kontakti ja 90 t itsenäinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.