Siirry suoraan sisältöön

Työelämäosaaminen, osaamisen johtaminen ja laadunhallinta hoitotyössä (4op)

Toteutuksen tunnus: KG09AIHE929-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
09.01.2017 - 27.01.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Marika Toivonen
Anita Keski-Hirvi
Opintojakso
KG09AIHE929

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinnan käsitteistö
Laatusuunnitelma ja potilasturvallisuussuunnitelma
(BSC –tasapainotettu mittaristo, kertaus)
Laadunhallinnan työkalut
Peruskäsitteet talousjohtamisesta

Tavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN, TYÖYHTEISÖOSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä sekä tunnistaa johtajuuden ilmiöitä.

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN JA INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija tietää työelämään liittyvän lainsäädännön ja normit sekä osaa soveltaa niitä työtilanteisiin työntekijänä ja tiimin johtajana. Opiskelija osaa laatutyön perusteet ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen kustannusvaikuuttavuuden, prosessien, henkilöiden ja asiakkuuden näkökulmasta.

Sisältö

Työlainsäädäntö ja normit. Virka- ja työehtosopimus. Johtamisen keskeiset käsitteet. Organisaation tuloksellisuuden arviointi. Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinnan käsitteet. Potilasturvallisuussuunnitelma ja laatusuunnitelma.

Oppimateriaalit

Laaksonen, Hannele, Niskanen, Jouni, Ollila, Seija, 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. EDITA. sivut 256-281
Potilasturvallisuusopas. 2011. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Terveydenhuollon laatuopas. 2011. Kuntaliitto.
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit, muu tunneilla jaettu materiaali

Opetusmenetelmät

luento, keskustelu, ryhmätyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kontaktiopetusta 13h, koe 2h, 25h itsenäistä opiskelua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelija
- osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä
- on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään johtajuuden aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen
- osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti
- osaa soveltaa kriittisesti arvioiden laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen
- osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa

3-4
Opiskelija
- osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä
- käsittelee johtajuuden aihealuetta laajasti ja kykenee yhdistämään sen hoitotyön organisaatioon
- osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa
- osaa valita laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämisessä
- osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita

1-2
Opiskelija
- osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä
- on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden aihealuetta vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon
- osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa
- osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa
- tarkastelee johtajuuden aihealuetta ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksiantoon
-ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista
- ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun