Työelämäosaaminen, osaamisen johtaminen ja laadunhallinta hoitotyössä (4op)
Toteutuksen tunnus: KG09AIHE929-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 27.01.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Marika Toivonen
- Anita Keski-Hirvi
- Opintojakso
- KG09AIHE929
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinnan käsitteistö
Laatusuunnitelma ja potilasturvallisuussuunnitelma
(BSC –tasapainotettu mittaristo, kertaus)
Laadunhallinnan työkalut
Peruskäsitteet talousjohtamisesta
Tavoitteet
EETTINEN OSAAMINEN, TYÖYHTEISÖOSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä sekä tunnistaa johtajuuden ilmiöitä.
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN JA INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija tietää työelämään liittyvän lainsäädännön ja normit sekä osaa soveltaa niitä työtilanteisiin työntekijänä ja tiimin johtajana. Opiskelija osaa laatutyön perusteet ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen kustannusvaikuuttavuuden, prosessien, henkilöiden ja asiakkuuden näkökulmasta.
Sisältö
Työlainsäädäntö ja normit. Virka- ja työehtosopimus. Johtamisen keskeiset käsitteet. Organisaation tuloksellisuuden arviointi. Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinnan käsitteet. Potilasturvallisuussuunnitelma ja laatusuunnitelma.
Oppimateriaalit
Laaksonen, Hannele, Niskanen, Jouni, Ollila, Seija, 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. EDITA. sivut 256-281
Potilasturvallisuusopas. 2011. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Terveydenhuollon laatuopas. 2011. Kuntaliitto.
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit, muu tunneilla jaettu materiaali
Opetusmenetelmät
luento, keskustelu, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kontaktiopetusta 13h, koe 2h, 25h itsenäistä opiskelua
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5
Opiskelija
- osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä
- on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään johtajuuden aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen
- osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti
- osaa soveltaa kriittisesti arvioiden laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen
- osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa
3-4
Opiskelija
- osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä
- käsittelee johtajuuden aihealuetta laajasti ja kykenee yhdistämään sen hoitotyön organisaatioon
- osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa
- osaa valita laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämisessä
- osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita
1-2
Opiskelija
- osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä
- on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden aihealuetta vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon
- osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa
- osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa
- tarkastelee johtajuuden aihealuetta ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksiantoon
-ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista
- ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.