Syventävät hoitotyön opinnot (6op)
Toteutuksen tunnus: KG09AIHE901-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 26.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Kristiina Store
- Liisa Ahola
- Marja Toukola
- Katri Hemminki
- Kristiina Raitanen
- Mari Salminen-Tuomaala
- Paula Paussu
- Hilkka Majasaari
- Anna Saari
- Kirsi Kivistö-Rahnasto
- Opintojakso
- KG09AIHE901
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Kaikille yhteinen : Tavoite = Opiskelija osaa suunnitelmallisesti arvioida ja kehittää hoitotyötä näyttöön perustuvan hoitotyön lähtökohdista tavoitteena hoitotyön laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen.
Aikuisen kliininen hoitotyö
Tavoitteet ja sisältö:
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia potilaan kokonaishoidossa, hallitsee potilaan peruselintoimintojen ylläpitämisen sekä osaa vastaa potilaan kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta eri tieteiden tietopohjaa hyödyntäen. Opiskelija osaa tukea potilaan perheen tai läheiset osallistumaan hoitotyöhön.
KLIININEN OSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön kokonaisuuden yhdessä potilaan ja hänen perheensä tai läheistensä kanssa. Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa ja yhtäaikaisissa hoitotyön tilanteissa sekä osaa ottaa johtamisvastuun niissä. Opiskelija osaa johtaa hoitotyön tiimiä ja osaa koordinoida potilaan hoidon kokonaisuutta. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida virheettömän potilaan neste- ja lääkehoidon. Opiskelija suunnitella ja toteuttaa keskeiset hoitotoimenpiteet sekä osaa suunnitella ja toteuttaa keskeiset potilas- ja näytetutkimukset. Opiskelija osaa kehittää potilaan kivun hoitoa ja kärsimysten lievittämistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa peruselvytyksen sekä toimivaltaansa kuuluvan tehoelvytyksen. Opiskelija osaa toimia poikkeusolosuhteissa toimintaohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia kuolevan ihmisen ja hänen perheensä tai läheistensä kanssa.
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
Opiskelija osaa raportoida suullisesti sekä osaa dokumentoida kirjallisesti käytössä olevien kirjaamiskäytäntöjen mukaan taaten hoitotyön jatkuvuuden saumattomasti. Opiskelija osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ammatissaan. Opiskelija osaa toimia ammattiaan säätelevien lakien ja normien puitteissa. Opiskelija osaa ennakoida muutoksia ja osaa johtaa erilaisia muutostilanteita. Opiskelija osaa vaikuttaa yhteiskunnassa terveyttä edistävään toimintaan sekä osaa markkinoida hoitotyön osaamistaan.
TERVEYDEN EDISTÄMISEN OSAAMINEN
Opiskelijan hoitotyön lähtökohta ja päämäärä on ihmisen, perheen ja yhteisön terveys sekä kokonaisvaltainen kestävä kehitys.
*Neurologisen potilaan hoitotyö esim. MS-potilaan hoitotyö, Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen tuki
* Keuhkokirurgisen potilaan hoitotyö- Perioperatiivinen hoitotyön prosessi
*Syöpäpotilaan hoitotyö,
* Solunsalpaajien käsittely
*Sädehoidossa olevan potilaan ht
* Eturauhasen syöpää sairastavan leikkaushoitotyö
* Verisairauksia sairastavan hoitotyö
* Palliatiivinen hoitotyö/ saattohoitotyö
* Tekonivelleikkauspotilaan hoitopolku (Rapid Recovery)
*Ihotautipotilaan hoitotyö
*Psoriasispotilaan hoitotyö,
* Haavahoito
*Palovammapotilaan hoitotyö,
*Säärihaavapotilaan hoitotyö,
* Korvatautipotilaan hoitotyö,
*Kuulolaitteet hoitotyössä
*Silmätautipotilaan hoitotyö,
*Silmänpainetautipotilaan hoitotyö
*Sairaanhoitaja rokotteen antajana
*Rakenteinen kirjaaminen ja suullinen tiedottaminen (ISBAR-menetelmä)
*Potilasturvallisuus
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:
Sairaanhoitajan asiantuntijuus lasten ja nuorten hoitotyössä,
• lasten ja nuorten sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva lainsäädäntö ja muut suunnitelmat, moniammatillisuus, verkostot, perhehoitotyö
• äkillisesti tai pitkäaikaissairauteen sairastuneen lapsen ja nuoren hoitotyön erityispiirteet, tehohoito, syöpää sairastava lapsi, lapsen saattohoito ja kuolema, lasten, nuorten ja perheiden tukeminen sairauden kohdatessa
• sairaan vastasyntyneen ja keskosen tehohoito sekä tarkkailu, varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen
• lapsen ja nuoren neste- ja lääkehoito sekä kivunhoito
Akuuttihoitotyö:
Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö :
hengitysvaikeuspotilas, rytmihäiriöistä kärsivän potilas, neurologinen potilas, vammapotilas (trauma ja traumahälytys, aivovamma, palovamma), sokkipotilas, vatsakipupotilas, diabetespotilas, myrkytyspotilas, lapsi, vanhus (yleistilan lasku), hukuksiin joutunut hypoterminen potilas, psykiatriset ongelmat asiakkaalla, päihteet, väkivalta ja aggressiivinen potilas sekä monipotilastilanteessa toiminen, suuronnettomuus: toimintaperiaatteet (kemikaalionnettomuus), potilasturvallisuus (läheltä piti-tilanteista), erilaiset toimenpiteet ensihoitotyössä ja niissä toimiminen, HEA ja kipsaus.
Tehohoitotyö:
akuutin hengitys- ja verenkiertovajauksen tarkkailu ja hoito (elvytetyn potilaan hoitotyö), neurologisen potilaan hoito (neurokirurginen kallo-aivovammapotilas), tehopotilaan neste- ja elektrolyyttitasapaino- ongelmien tarkkailu ja hoito, kivun hoito ja sedaatio, leikkauksen jälkeinen tehohoitotyö, myrkytyspotilas, aivokuolleen elinluovuttajan hoitotyö, infektioiden ehkäisy ja hoito sekä sydänvalvontayksikössä olevan potilaan hoitotyö.
Mielenterveyden hoitotyö:
Mielenterveyden hoitotyön auttamismenetelmät, mielenterveyskuntoutus, mielenterveystyön haasteet ja ammatillinen kehittyminen, työnohjaus.
Tavoitteet
EETTINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia eettisesti korkeatasoisesti hoitotyössä sekä osaa kohdata eri taustoista tulevia potilaita ja työtovereita kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti.
TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia hoitotyön asiantuntijana terveyden edistämisessä.
KLIININEN OSAAMINEN JA INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteiden pohjalta. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti hoitotyötä ja kehittää sen laatua. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan hoitotyötä yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa. Opiskelija hallitsee keskeiset potilaan hoitoon kuuluvat hoitotoimenpiteet ja osaa suorittaa ne potilasturvallisesti ja taloudellisesti. Opiskelija hallitsee potilaan lääkehoidon kokonaisuuden. Opiskelija osaa toimia yhtäaikaisissa hoitotilanteissa ja priorisoida jatkuvasti muuttuvien tilanteiden mukaisesti toimintaansa. Opiskelija osaa vastata potilaiden hoidon koordinoinnista. Opiskelija osaa vastata potilaan ja hänen läheistensä ohjaamisesta hoidon eri vaiheissa. Opiskelija dokumentoi hoitotyön potilasasiakirjojen ja potilastietojen edellyttämän tietosuojan ja –turvan mukaisesti sekä osaa vastata tiedon siirrosta potilasta jatkohoitavaan tahoon potilaan suostumuksella.
Sisältö
Yhteiset ja eriytyvien hoitotyön alueiden sisällöt. Lääketieteen erityiskysymykset.
Oppimateriaalit
Kaikille yhteinen: Holopainen, A., Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Porvoo: Bookwell.
Aikuisen kliininen hoitotyö:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto M., Ekola S., Partamies S., Sulosaari V., Uski-Tallqvist T. 2012.
Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpäsairauksia sairastavan hoito.
Rokottaminen: Tuomi S. Pohjolainen M., Ahonen M-L, Temonen A. 2011. Sairaanhoitajan rokotusosaaminen. Sairaanhoitaja 2/2011, s. 52-55
Muu opettajan osoittama materiaali
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:
Fellman, Vineta; Luukkainen Päivi; Asikainen Tiina (toim.) 2013. Vastasyntyneiden tehohoito.
Ivanoff, Risku, Vuori, Kitinoja, Palo, 2006. Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY. (Uusin painos. 162-247)
Storvik-Sydänmaa, Stiina; Talvensaari, Helena; Kaisvuo Terhi; Uotila Niina. 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö, Sanoma Pro Oy.
Korhonen,A. 1999. Elämän ensitaidot. Erityisvauvan kehityksen tukeminen. Hygieia.
Kirjayhtymä
Friis, Leila, Eirola, Raija, Mannonen Marjatta 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. .
SYLVA ry: Syöpää sairastavan lapsen hoito. 2008
Lisäksi: opettajan osoittamat väitöskirjat, hoitotieteelliset artikkelit, muu materiaali, Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö sekä tehohoitotyö:
Kuisma, M., Porthan, K., Holmström. P., Nurmi, J. & T. Taskinen. (Toim.) (2013). Ensihoito. Helsinki: SanomaPro. Soveltuvin osin.
Silfvast, T. , Castren, M., Kurola, J., Lund, V. & M. Martikainen. (2013). Ensihoito-opas. Helsinki: Duodecim. Soveltuvin osin.
Castren, M., Helveranta, K., Kinnunen, A., Korte, H., Laurila, K., Paakkonen, H., Pousi, J. & O. Väisänen. (2012) Ensihoidon perusteet. Helsinki: SPR. Soveltuvin osin.
Kaarlola, A., Larmila, M., Lundgren-laine, H., Pyykkö, A., Rantalainen, T. & M. Ritmala-Castren (2010). Teho- ja valvontahoitotyön opas. Soveltuvin osin.
Alahuhta, S., Ala-Kokko, T., Kiviluoma, K., Perttilä, J., Ruokonen, E. & T. Silfvast (toim.) 2014. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali. Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Mielenterveyden hoitotyö:
Kiviniemi, L. ym. 2007. Minä mielenterveystyön tekijänä.Helsinki. Edita.
Hentinen, K. ym. 2009. Kuuntele minua -mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Helsinki. Tammi.
Toivio,T., Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. Helsinki. Edita. (sov.osin).
Kanninen, K., Uusitalo-Arola, L. 2015. Lyhytterapeuttinen työote. Juva. PS-kustannus. (sov.osin).
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali.
Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Perioperatiivinen hoitotyö:
Karma, A., Kinnunen, T., Palovaara, M. & Perttunen, J. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: SanomaPro. (sov. osin)
Hoitotyön suositukset (online). Saatavilla www.hotus.fi
JBI-suositukset (online). Saatavilla www.hotus.fi
Muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali.
Opetusmenetelmät
Kaikille syventäville yhteinen= Näyttöön perustuva hoitotyö: Johdantoluento, itsenäinen työskentely harjoittelun aikana, seminaarityöskentely
Aikuisen kliininen hoitotyö:
Kontakti-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu
Kliiniseen harjoitteluun liittyvät tutustumiskäynnit
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö sekä tehohoitotyö
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö:
Kontakti-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu, kliininen harjoittelu
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö: Kontaktiluennot ja reflektointi sekä itsenäinen työskentely.
Perioperatiivinen hoitotyö : Johdantoluennot, itsenäinen työskentely, verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Aikuisen kliininen hoitotyö: 10.4.2017 klo 8:00-11.00; Liisa Ahola
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö 10.4.2017 klo 8.00-11.00 Mari S-T sekä
Tehohoitotyö 25.04.2017 klo 10.00 -12.15 Paula P
Mielenterveyden hoitotyö vk 13 (4t) Anna Saari
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö: 10.4.17 klo 8-11: Kirsi Kivistö-Rahnasto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikuisen kliininen hoitotyö: ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikuisen kliininen hoitotyö:
Kaikille yhteisestä 6 op = Näyttöön perustuva hoitotyö= 4 h kontaktia, itsenäinen työskentely 18 h ja seminaarityöskentely 4 h
6 opintopistettä = 160 tuntia, joista 20 t tuntia lähiopetusta + tentti ja 138 tuntia itsenäistä opiskelua
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:
6 opintopistettä= 160 tuntia, josta 13h lähiopetusta
Akuuttihoitotyö:
6 opintopistettä = 160 tuntia, josta 33 t lähiopetusta
Mielenterveyden hoitotyö:
6 opintopistettä = 160 tuntia, josta 28 t lähiopetusta
Perioperatiivinen hoitotyö:
6 op = 160 h, josta lähiopetusta ( yhteiset) + 18 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti potilas-/asiakassuhteessa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen hoidon kokonaisuuden kannalta
- ymmärtää terveyden edistämisen osana hoitotyön asiantuntijuutta
- osaa kuvata näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet osana hoitotyön kehittämistä ja laatua
- ymmärtää potilaan ja hänen läheistensä hoidon tarpeet päätöksentekonsa lähtökohtana
- tietää potilasturvallisuuteen ja omaan turvallisuuteen liittyvät tekijät hoitotyössä
- opiskelijan teoreettinen näkemys on kapea-alainen ja toiminta on epäjohdonmukaista, pinnallista ja mekaanista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnassaan ja hoitotyön eri toimintaympäristöissä, mutta syvällisempi pohdinta ja arviointi puuttuvat
- osaa soveltaa terveyden edistämiseen liittyvää tietoa hoitotyön asiantuntijana
- osaa vastata yksilöllisesti potilaan ja perheen tarpeisiin heidän voimavaransa huomioonottaen.
- potilaan kokonaishoidon hallinnassa ja tiedon soveltamisessa uusiin tilanteisiin on vielä puutteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kehittää toimintaansa kriittisesti soveltaessaan ammattieettisiä periaatteita ja näyttöön perustuvaa tietoa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
- hallitsee kokonaistilanteen ja pystyy toimimaan sen asettamien vaatimusten mukaisesti
- yhteistyökyvyssään hän on joustava ja muut huomioonottava
- arvioi terveyden edistämistä tutkittuun tietoon perustuen potilaan ja läheisten voimavarat huomioiden
- kykenee arvioimaan yksilöllisesti potilaan hoidon tarpeita ja tukemaan potilaan ja hänen läheistensä selviytymistä
- analysoi ja arvioi hoitotyötä rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen ja hänellä on valmiuksia kehittää hoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- analysoi ja arvioi avoimesti sekä kriittisesti omaa ammatillista osaamistaan sekä työyhteisön toimintaa
- potilaan ja perheen kohtaaminen on ammatillista sekä potilaan ja perheen voimavaroja tukevaa
- opiskelijan toiminnassa on näkyvissä omaperäinen, kehittävä ja luova ajattelu
Esitietovaatimukset
Hoitotyö eri toimintaympäristöissä 1,2,3,4/5