Skip to main content

Advanced Nursing Studies (6cr)

Code: KG09AIHE901-3001

General information


Timing
09.01.2017 - 26.05.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Degree programmes
Bachelor of Health Care, Nursing
Teachers
Kristiina Store
Liisa Ahola
Marja Toukola
Katri Hemminki
Kristiina Raitanen
Mari Salminen-Tuomaala
Paula Paussu
Hilkka Majasaari
Anna Saari
Kirsi Kivistö-Rahnasto
Course
KG09AIHE901

Evaluation scale

1-5

Content scheduling

Kaikille yhteinen : Tavoite = Opiskelija osaa suunnitelmallisesti arvioida ja kehittää hoitotyötä näyttöön perustuvan hoitotyön lähtökohdista tavoitteena hoitotyön laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen.
Aikuisen kliininen hoitotyö
Tavoitteet ja sisältö:
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia potilaan kokonaishoidossa, hallitsee potilaan peruselintoimintojen ylläpitämisen sekä osaa vastaa potilaan kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta eri tieteiden tietopohjaa hyödyntäen. Opiskelija osaa tukea potilaan perheen tai läheiset osallistumaan hoitotyöhön.
KLIININEN OSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön kokonaisuuden yhdessä potilaan ja hänen perheensä tai läheistensä kanssa. Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa ja yhtäaikaisissa hoitotyön tilanteissa sekä osaa ottaa johtamisvastuun niissä. Opiskelija osaa johtaa hoitotyön tiimiä ja osaa koordinoida potilaan hoidon kokonaisuutta. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida virheettömän potilaan neste- ja lääkehoidon. Opiskelija suunnitella ja toteuttaa keskeiset hoitotoimenpiteet sekä osaa suunnitella ja toteuttaa keskeiset potilas- ja näytetutkimukset. Opiskelija osaa kehittää potilaan kivun hoitoa ja kärsimysten lievittämistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa peruselvytyksen sekä toimivaltaansa kuuluvan tehoelvytyksen. Opiskelija osaa toimia poikkeusolosuhteissa toimintaohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia kuolevan ihmisen ja hänen perheensä tai läheistensä kanssa.
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
Opiskelija osaa raportoida suullisesti sekä osaa dokumentoida kirjallisesti käytössä olevien kirjaamiskäytäntöjen mukaan taaten hoitotyön jatkuvuuden saumattomasti. Opiskelija osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ammatissaan. Opiskelija osaa toimia ammattiaan säätelevien lakien ja normien puitteissa. Opiskelija osaa ennakoida muutoksia ja osaa johtaa erilaisia muutostilanteita. Opiskelija osaa vaikuttaa yhteiskunnassa terveyttä edistävään toimintaan sekä osaa markkinoida hoitotyön osaamistaan.
TERVEYDEN EDISTÄMISEN OSAAMINEN
Opiskelijan hoitotyön lähtökohta ja päämäärä on ihmisen, perheen ja yhteisön terveys sekä kokonaisvaltainen kestävä kehitys.
*Neurologisen potilaan hoitotyö esim. MS-potilaan hoitotyö, Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen tuki
* Keuhkokirurgisen potilaan hoitotyö- Perioperatiivinen hoitotyön prosessi
*Syöpäpotilaan hoitotyö,
* Solunsalpaajien käsittely
*Sädehoidossa olevan potilaan ht
* Eturauhasen syöpää sairastavan leikkaushoitotyö
* Verisairauksia sairastavan hoitotyö
* Palliatiivinen hoitotyö/ saattohoitotyö
* Tekonivelleikkauspotilaan hoitopolku (Rapid Recovery)
*Ihotautipotilaan hoitotyö
*Psoriasispotilaan hoitotyö,
* Haavahoito
*Palovammapotilaan hoitotyö,
*Säärihaavapotilaan hoitotyö,
* Korvatautipotilaan hoitotyö,
*Kuulolaitteet hoitotyössä
*Silmätautipotilaan hoitotyö,
*Silmänpainetautipotilaan hoitotyö
*Sairaanhoitaja rokotteen antajana
*Rakenteinen kirjaaminen ja suullinen tiedottaminen (ISBAR-menetelmä)
*Potilasturvallisuus
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:
Sairaanhoitajan asiantuntijuus lasten ja nuorten hoitotyössä,
• lasten ja nuorten sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva lainsäädäntö ja muut suunnitelmat, moniammatillisuus, verkostot, perhehoitotyö
• äkillisesti tai pitkäaikaissairauteen sairastuneen lapsen ja nuoren hoitotyön erityispiirteet, tehohoito, syöpää sairastava lapsi, lapsen saattohoito ja kuolema, lasten, nuorten ja perheiden tukeminen sairauden kohdatessa
• sairaan vastasyntyneen ja keskosen tehohoito sekä tarkkailu, varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen
• lapsen ja nuoren neste- ja lääkehoito sekä kivunhoito
Akuuttihoitotyö:
Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö :
hengitysvaikeuspotilas, rytmihäiriöistä kärsivän potilas, neurologinen potilas, vammapotilas (trauma ja traumahälytys, aivovamma, palovamma), sokkipotilas, vatsakipupotilas, diabetespotilas, myrkytyspotilas, lapsi, vanhus (yleistilan lasku), hukuksiin joutunut hypoterminen potilas, psykiatriset ongelmat asiakkaalla, päihteet, väkivalta ja aggressiivinen potilas sekä monipotilastilanteessa toiminen, suuronnettomuus: toimintaperiaatteet (kemikaalionnettomuus), potilasturvallisuus (läheltä piti-tilanteista), erilaiset toimenpiteet ensihoitotyössä ja niissä toimiminen, HEA ja kipsaus.
Tehohoitotyö:
akuutin hengitys- ja verenkiertovajauksen tarkkailu ja hoito (elvytetyn potilaan hoitotyö), neurologisen potilaan hoito (neurokirurginen kallo-aivovammapotilas), tehopotilaan neste- ja elektrolyyttitasapaino- ongelmien tarkkailu ja hoito, kivun hoito ja sedaatio, leikkauksen jälkeinen tehohoitotyö, myrkytyspotilas, aivokuolleen elinluovuttajan hoitotyö, infektioiden ehkäisy ja hoito sekä sydänvalvontayksikössä olevan potilaan hoitotyö.
Mielenterveyden hoitotyö:
Mielenterveyden hoitotyön auttamismenetelmät, mielenterveyskuntoutus, mielenterveystyön haasteet ja ammatillinen kehittyminen, työnohjaus.

Objective

ETHICAL COMPETENCE

Students will be competent in working in an ethical manner and behave appropropriately in interaction with people from different ethnic backgrounds. They will treat their colleagues fairly and with respect.

COMPETENCE IN HEALTH PROMOTION

Students will be competent in promoting health as experts in nursing.

CLINICAL COMPETENCE AND INNOVATION COMPETENCE

Students will be competent in working according to evidence-based nursing principles. They will also be competent in critically evaluating nursing and developing quality in the profession. Students will know how to plan, implement and evaluate a patient's care together with the patient and his/her family members, and with multi-professional teams. They will have command of the nursing interventions commonly used and know how to carry them out safely and economically. Students will also have a comprehensive understanding of drug care. They will be able to work in different nursing situations prioritising their actions in constantly changing situations. Students will be competent in working as co-ordinators of care and in counseling patients and their family members in the various stages of care. Students will be competent to document nursing according to data protection and safety rules and to transfer patient records with the patient's permission.

Content

Common contents and specialities in nursing. Special issues in medicine

Materials

Kaikille yhteinen: Holopainen, A., Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Porvoo: Bookwell.
Aikuisen kliininen hoitotyö:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto M., Ekola S., Partamies S., Sulosaari V., Uski-Tallqvist T. 2012.
Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpäsairauksia sairastavan hoito.
Rokottaminen: Tuomi S. Pohjolainen M., Ahonen M-L, Temonen A. 2011. Sairaanhoitajan rokotusosaaminen. Sairaanhoitaja 2/2011, s. 52-55
Muu opettajan osoittama materiaali
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:
Fellman, Vineta; Luukkainen Päivi; Asikainen Tiina (toim.) 2013. Vastasyntyneiden tehohoito.
Ivanoff, Risku, Vuori, Kitinoja, Palo, 2006. Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY. (Uusin painos. 162-247)
Storvik-Sydänmaa, Stiina; Talvensaari, Helena; Kaisvuo Terhi; Uotila Niina. 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö, Sanoma Pro Oy.
Korhonen,A. 1999. Elämän ensitaidot. Erityisvauvan kehityksen tukeminen. Hygieia.
Kirjayhtymä
Friis, Leila, Eirola, Raija, Mannonen Marjatta 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. .
SYLVA ry: Syöpää sairastavan lapsen hoito. 2008
Lisäksi: opettajan osoittamat väitöskirjat, hoitotieteelliset artikkelit, muu materiaali, Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö sekä tehohoitotyö:
Kuisma, M., Porthan, K., Holmström. P., Nurmi, J. & T. Taskinen. (Toim.) (2013). Ensihoito. Helsinki: SanomaPro. Soveltuvin osin.
Silfvast, T. , Castren, M., Kurola, J., Lund, V. & M. Martikainen. (2013). Ensihoito-opas. Helsinki: Duodecim. Soveltuvin osin.
Castren, M., Helveranta, K., Kinnunen, A., Korte, H., Laurila, K., Paakkonen, H., Pousi, J. & O. Väisänen. (2012) Ensihoidon perusteet. Helsinki: SPR. Soveltuvin osin.
Kaarlola, A., Larmila, M., Lundgren-laine, H., Pyykkö, A., Rantalainen, T. & M. Ritmala-Castren (2010). Teho- ja valvontahoitotyön opas. Soveltuvin osin.
Alahuhta, S., Ala-Kokko, T., Kiviluoma, K., Perttilä, J., Ruokonen, E. & T. Silfvast (toim.) 2014. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali. Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Mielenterveyden hoitotyö:
Kiviniemi, L. ym. 2007. Minä mielenterveystyön tekijänä.Helsinki. Edita.
Hentinen, K. ym. 2009. Kuuntele minua -mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Helsinki. Tammi.
Toivio,T., Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. Helsinki. Edita. (sov.osin).
Kanninen, K., Uusitalo-Arola, L. 2015. Lyhytterapeuttinen työote. Juva. PS-kustannus. (sov.osin).
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali.
Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Perioperatiivinen hoitotyö:
Karma, A., Kinnunen, T., Palovaara, M. & Perttunen, J. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: SanomaPro. (sov. osin)
Hoitotyön suositukset (online). Saatavilla www.hotus.fi
JBI-suositukset (online). Saatavilla www.hotus.fi
Muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali.

Teaching methods

Kaikille syventäville yhteinen= Näyttöön perustuva hoitotyö: Johdantoluento, itsenäinen työskentely harjoittelun aikana, seminaarityöskentely
Aikuisen kliininen hoitotyö:
Kontakti-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu
Kliiniseen harjoitteluun liittyvät tutustumiskäynnit
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö sekä tehohoitotyö
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö:
Kontakti-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu, kliininen harjoittelu
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö: Kontaktiluennot ja reflektointi sekä itsenäinen työskentely.
Perioperatiivinen hoitotyö : Johdantoluennot, itsenäinen työskentely, verkko-opiskelu

Exam schedules

Aikuisen kliininen hoitotyö: 10.4.2017 klo 8:00-11.00; Liisa Ahola
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö 10.4.2017 klo 8.00-11.00 Mari S-T sekä
Tehohoitotyö 25.04.2017 klo 10.00 -12.15 Paula P
Mielenterveyden hoitotyö vk 13 (4t) Anna Saari
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö: 10.4.17 klo 8-11: Kirsi Kivistö-Rahnasto

Completion alternatives

Aikuisen kliininen hoitotyö: ei ole

Student workload

Aikuisen kliininen hoitotyö:
Kaikille yhteisestä 6 op = Näyttöön perustuva hoitotyö= 4 h kontaktia, itsenäinen työskentely 18 h ja seminaarityöskentely 4 h
6 opintopistettä = 160 tuntia, joista 20 t tuntia lähiopetusta + tentti ja 138 tuntia itsenäistä opiskelua
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:
6 opintopistettä= 160 tuntia, josta 13h lähiopetusta
Akuuttihoitotyö:
6 opintopistettä = 160 tuntia, josta 33 t lähiopetusta
Mielenterveyden hoitotyö:
6 opintopistettä = 160 tuntia, josta 28 t lähiopetusta
Perioperatiivinen hoitotyö:
6 op = 160 h, josta lähiopetusta ( yhteiset) + 18 h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students
-act with initiative and responsibility in patient and client situations; understand the meaning of clientship
-understand that health promotion is part of nursing expertise
-can describe the principles of evidence-based nursing as part of developing nursing practice and quality
-understand that decision-making has to start with the patients' and families' needs for care
-are familiar with patient and personal safety issues in nursing
-their theoretical understanding is narrow and actions inconsequent, superficial and mechanical.

Assessment criteria, good (3)

Students
- apply profession-specific ethical principles and evidence-based knowledge in their action, but without more profound reflection and evaluation
- as experts of nursing, know how to apply knowledge of health promotion
- know how to meet patients' and their families' individual needs and take their resources into consideration
-management of the patient's comprehensive care and ability to apply knowledge in new situations is still somewhat lacking

Assessment criteria, excellent (5)

Students
- develop their action critically and apply profession-specific ethical principles and evidence-based knowledge even in complicated and ad hoc situations
- are competent to manage the overall situation and to take appropriate action
- collaborate and take others into consideration in a flexible manner
- evaluate health promotion with help of evidence-based knowledge and take patients' and their families' resources into consideration
- assess individual needs for care and support the coping of patients and their families
-analyse and evaluate nursing practice constructively using evidence-based knowledge and are qualifed to develop nursing in various settings
-analyse and evaluate their professional action and work community openly and critically
-approach patients and families professionally and support their resources
- demonstrate creativity and ability to develop new practices

Qualifications

Nursing in different environments 1,2,3,4/5

Go back to top of page