Kehitysvaiheet ja kasvuolot lapsuusiässä, kirjallisuus (3op)
Toteutuksen tunnus: KF08DVV0610-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Eeva-Kaija Martin
- Opintojakso
- KF08DVV0610
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
- lapsuutta kuvaavat teoriat
- lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
- lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- perhe lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä, päivähoito ja sijaishuolto lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä, arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Sisältö
- lapsuutta kuvaavat teoriat
- lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
- lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- perhe lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä, päivähoito ja sijaishuolto lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä
Oppimateriaalit
Tentittään teos:
- Kronqvist, E?L.& Pulkkinen, M?L. 2007. Kehityspsykologia: matkalla muutokseen. WSOY, s. 1-194
Saatavuus: http://tiny.cc/jxs9cx
sekä toinen seuraavista teoksista:
- Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. 2012. Jahnukainen, M (toim.)Tampere:Vastapaino tai
- Lastensuojelun ytimissä. Bardy, M (toim.) 2009. THL
Saatavuus: http://tiny.cc/b3s9cx
sekä toinen seuraavista teoksista:
- Kasvatusvuorovaikutus. Kirsti Karila…et al. (toim.) 2006.
Vastapaino
Saatavuus: http://tiny.cc/w4s9cx
tai
- Rusanen, E.2011. Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura
Saatavuus: http://tiny.cc/9atcx
Toteutustavat
Kirjatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjatentti yleisenä tenttipäivänä. Uusintamahdollisuus yleisenä tenttipäivänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
78 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä , arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa selittää lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö-yhteisö- ja yhdyskuntatasolla .
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun , kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa arvioida monipuolisesti lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö- yhteisö ja yhdyskuntatasolla.
Esitietovaatimukset
Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.