Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus ja analyysi (5op)

Toteutuksen tunnus: KF21TUTKE11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2017 - 09.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Minna Zechner
Tiina Hautamäki
Opintojakso
KF21TUTKE11

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön tutkimushankkeessa.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tyypit

Tapaustutkimuksen asetelmat

Käsitteet ja teoreettinen kehys

Aineistot ja niiden analyysi

Aika ja paikka

12-13.1.2017 ja 9-10.2.2017

Oppimateriaalit

Esimerkiksi:

Flick, Uwe (2014) An introduction to qualitative research London: Sage.

Jokinen, Arja; Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (2016) Diskurssianalyysi: teoriat, peruskäsitteet ja käyttö. Tampere: Vastapaino.

Kananen, Jorma (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Laine, Markus, Bamber, Jarkko & Jokinen, Pekka (toim.) (2007) Tapaustutkimuksen taito. Helsinki: Gaudeamus.

Pitkäranta, Ari (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: työkirja ammattikorkeakouluun. Helsinki: e-Oppi.

Ronkainen, Suvi ym. (2011) Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.

Ruusuvuori, Johanna; Nikander, Pirjo, & Hyvärinen Matti (toim.) (2010) Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.

Ruusuvuori, Johanna & Tiittula, Liisa (toim.) (2005) Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään osin kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

104 t (luennot + etäopiskelu)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen perusteet ja arvioida erilaisia laadullisia tutkimuksia.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita soveltuvia menetelmiä erilaisiin tutkimuskohteisiin.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa toteuttaa laadullista tutkimusta.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun