Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden asiakkaat (5op)

Toteutuksen tunnus: KF21SOPAS09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.02.2017 - 06.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Minna Zechner
Tiina Hautamäki
Opintojakso
KF21SOPAS09

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa kriittisesti pohtia asiakkaan asemaa sosiaalipalveluissa ja pohtia niitä merkityksiä, joita asiakkaiden erilaisiin nimeämisiin liittyy.

Sisältö

Asiakas kuluttajana ja palvelunkäyttäjänä

Asiakkaiden tarpeet ja niihin vastaaminen

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen

Aika ja paikka

9-10.2.2017 ja 9.10.3.2017

Oppimateriaalit

Esimerkiksi:
Juhila, Kirsi; Forsberg, Hannele & Roivainen, Irene (2002) Marginaalit ja sosiaalityö. Jyväskylä: SoPhi.
Julkunen, Raija (2008) Sosiaalipolitiikan kansalainen: Aktivoitu, valtaistettu, hylätty? Teoksessa Niemi, Petteri & Kotiranta, Tuija (toim.) Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia sarja 36. Helsinki: Palmenia.
Katajarinne, Outi & Lampo, Hannele (2011) Asiakaslähtöisyys esteettömän asumisen suunnittelussa .Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Kotiranta, Tuija (2008) Aktivoinnin paradoksit. Jyväskylä Studies on Education, Psychology and Social Research 335. Jyväskylä: University Printing House.
Laitinen, Merja & Pohjola, Anneli (toim.) (2010) Asiakkuus sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Pajukoski, Marja (toim.) (2010) Pääseekö asiakas oikeuksiinsa? Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset tekijät-työryhmä, Raportti III . Helsinki: THL.
Rissanen, Päivi (2015) Toivoton tapaus? – Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumers in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.
Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma. Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Acta Wasaensia No 267. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Hokkanen, Liisa (2014) Autetuksi tuleminen: valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Rovaniemi: Lapin yliopisto.

Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Voidaan hyödyntää vierailevia luennoitsijoita.

Kansainvälisyys

Kurssilla voidaan hyödyntää kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130 t (luennot + etäopiskelu)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asiakkuuteen liittyviä rooleja ja positioita.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun