Sosiaalipalveluiden asiakkaat (5op)
Toteutuksen tunnus: KF21SOPAS09-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.02.2017 - 06.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opettajat
- Minna Zechner
- Tiina Hautamäki
- Opintojakso
- KF21SOPAS09
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kriittisesti pohtia asiakkaan asemaa sosiaalipalveluissa ja pohtia niitä merkityksiä, joita asiakkaiden erilaisiin nimeämisiin liittyy.
Sisältö
Asiakas kuluttajana ja palvelunkäyttäjänä
Asiakkaiden tarpeet ja niihin vastaaminen
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen
Aika ja paikka
9-10.2.2017 ja 9.10.3.2017
Oppimateriaalit
Esimerkiksi:
Juhila, Kirsi; Forsberg, Hannele & Roivainen, Irene (2002) Marginaalit ja sosiaalityö. Jyväskylä: SoPhi.
Julkunen, Raija (2008) Sosiaalipolitiikan kansalainen: Aktivoitu, valtaistettu, hylätty? Teoksessa Niemi, Petteri & Kotiranta, Tuija (toim.) Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia sarja 36. Helsinki: Palmenia.
Katajarinne, Outi & Lampo, Hannele (2011) Asiakaslähtöisyys esteettömän asumisen suunnittelussa .Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Kotiranta, Tuija (2008) Aktivoinnin paradoksit. Jyväskylä Studies on Education, Psychology and Social Research 335. Jyväskylä: University Printing House.
Laitinen, Merja & Pohjola, Anneli (toim.) (2010) Asiakkuus sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Pajukoski, Marja (toim.) (2010) Pääseekö asiakas oikeuksiinsa? Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset tekijät-työryhmä, Raportti III . Helsinki: THL.
Rissanen, Päivi (2015) Toivoton tapaus? – Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumers in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.
Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma. Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Acta Wasaensia No 267. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Hokkanen, Liisa (2014) Autetuksi tuleminen: valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Luennot ja etäopiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Voidaan hyödyntää vierailevia luennoitsijoita.
Kansainvälisyys
Kurssilla voidaan hyödyntää kansainvälistä kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130 t (luennot + etäopiskelu)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.
Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.
Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asiakkuuteen liittyviä rooleja ja positioita.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.