Clients of Social Services (5cr)
Code: KF21SOPAS09-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.02.2017 - 06.04.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Degree programmes
- Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
- Teachers
- Minna Zechner
- Tiina Hautamäki
- Course
- KF21SOPAS09
Evaluation scale
1-5
Objective
Studetn is able to critically think the status of clients in social services. Also student is aware of the various meanings attached to different ways that clients are called.
Content
A client as a consumer and service user
Clients' needs and responding to them
Social justice and its' realization
Location and time
9-10.2.2017 and 9.10.3.2017
Materials
For example
Juhila, Kirsi; Forsberg, Hannele & Roivainen, Irene (2002) Marginaalit ja sosiaalityö. Jyväskylä: SoPhi.
Julkunen, Raija (2008) Sosiaalipolitiikan kansalainen: Aktivoitu, valtaistettu, hylätty? Teoksessa Niemi, Petteri & Kotiranta, Tuija (toim.) Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia sarja 36. Helsinki: Palmenia.
Katajarinne, Outi & Lampo, Hannele (2011) Asiakaslähtöisyys esteettömän asumisen suunnittelussa .Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Kotiranta, Tuija (2008) Aktivoinnin paradoksit. Jyväskylä Studies on Education, Psychology and Social Research 335. Jyväskylä: University Printing House.
Laitinen, Merja & Pohjola, Anneli (toim.) (2010) Asiakkuus sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Pajukoski, Marja (toim.) (2010) Pääseekö asiakas oikeuksiinsa? Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset tekijät-työryhmä, Raportti III . Helsinki: THL.
Rissanen, Päivi (2015) Toivoton tapaus? – Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumers in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.
Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma. Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Acta Wasaensia No 267. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Hokkanen, Liisa (2014) Autetuksi tuleminen: valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Teaching methods
Lectures and independent studying
Employer connections
There is a possibility to have visiting lecturers.
International connections
International literature can be used.
Student workload
130 hours, lectures and independent studying
Assessment criteria, satisfactory (1)
Grade 1-2
Students are able to describe the various roles and positions of clients.
Grade 3-4
Students are able to compare the various roles and positions of clients.
Grade 5
Students are able to analyse critically the various roles and postions of clients.
Qualifications
No previous studies are required.