Skip to main content

Clients of Social Services (5cr)

Code: KF21SOPAS09-3001

General information


Enrollment
02.12.2016 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.02.2017 - 06.04.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Degree programmes
Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
Teachers
Minna Zechner
Tiina Hautamäki
Course
KF21SOPAS09

Evaluation scale

1-5

Objective

Studetn is able to critically think the status of clients in social services. Also student is aware of the various meanings attached to different ways that clients are called.

Content

A client as a consumer and service user

Clients' needs and responding to them

Social justice and its' realization

Location and time

9-10.2.2017 and 9.10.3.2017

Materials

For example
Juhila, Kirsi; Forsberg, Hannele & Roivainen, Irene (2002) Marginaalit ja sosiaalityö. Jyväskylä: SoPhi.
Julkunen, Raija (2008) Sosiaalipolitiikan kansalainen: Aktivoitu, valtaistettu, hylätty? Teoksessa Niemi, Petteri & Kotiranta, Tuija (toim.) Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia sarja 36. Helsinki: Palmenia.
Katajarinne, Outi & Lampo, Hannele (2011) Asiakaslähtöisyys esteettömän asumisen suunnittelussa .Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Kotiranta, Tuija (2008) Aktivoinnin paradoksit. Jyväskylä Studies on Education, Psychology and Social Research 335. Jyväskylä: University Printing House.
Laitinen, Merja & Pohjola, Anneli (toim.) (2010) Asiakkuus sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Pajukoski, Marja (toim.) (2010) Pääseekö asiakas oikeuksiinsa? Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset tekijät-työryhmä, Raportti III . Helsinki: THL.
Rissanen, Päivi (2015) Toivoton tapaus? – Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumers in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.
Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma. Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Acta Wasaensia No 267. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Hokkanen, Liisa (2014) Autetuksi tuleminen: valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Rovaniemi: Lapin yliopisto.

Teaching methods

Lectures and independent studying

Employer connections

There is a possibility to have visiting lecturers.

International connections

International literature can be used.

Student workload

130 hours, lectures and independent studying

Assessment criteria, satisfactory (1)

Grade 1-2
Students are able to describe the various roles and positions of clients.

Grade 3-4
Students are able to compare the various roles and positions of clients.

Grade 5
Students are able to analyse critically the various roles and postions of clients.

Qualifications

No previous studies are required.

Go back to top of page