Harjoittelu: Sosiaalialan orientoiva harjoittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: BE00CK48-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2026 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.03.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- SeAMK Sosionomi ja geronomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Asta Pohjola
- Ryhmät
-
SOSSOPE26Sosionomi (AMK), Verkkopainotteinen monimuotototeutus
- Opintojakso
- BE00CK48
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Harjoittelun orientointi, henkilökohtaisen suunnitelman laadinta, tutustumispaikkojen sopiminen, harjoittelujakson suorittaminen, oppimistehtävän laatiminen ja harjoittelun yhteenvetopäivään osallistuminen.
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata sosionomityön tyypillisimmät työkentät. Hän osaa kertoa harjoitteluorganisaationsa tehtävän ja tavoitteet hyvinvointipalveluiden kentässä. Opiskelija osaa kuvata palvelun käyttäjien ja tukea tarvitsevien arkielämää, sen voimavaroja, haasteita ja avun tarpeita. Hänellä on valmiuksia kohdata palveluiden piirissä olevia ja heidän läheisiään. Opiskelija osaa nimetä sosiaalialan työn tavoitteita ja periaatteita. Hän osaa kuvata asiakkaan palveluverkostoa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan ja pohtia sosionomiuransa suuntaa.
Sisältö
Harjoittelujakson suorittaminen hyvinvointipalveluiden organisaatiossa, joka voi edustaa julkista, yksityistä tai järjestösektoria. Harjoittelun voi toteuttaa projektimuotoisesti myös muissa työelämän oppimisympäristöissä. Harjoittelupaikan tulee olla sosionomityön näkökulmasta perusteltu ja sijoittua opiskelijalle entuudestaan tuntemattomaan tehtäväkenttään. Varhaiskasvatuksen kentällä ovat mahdollisia organisaatiot, joissa toiminnan välittömänä kohteena ovat sekä lapsi että hänen perheensä ja mahdollisesti hänen muut läheisensä (esim. avoimet varhaiskasvatuspalvelut).
Oppimateriaalit
Edeltävien teoriaopintojaksojen materiaali ja harjoittelupaikoissa käytetty materiaali soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Opintojakso orientoidaan verkossa 2.3.2026 klo 9-10. Opintojaksolla tutustutaan sosionomin tehtäväkenttään orientoinnissa kuvatun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelija laatii harjoittelusta erillisen suunnitelman ja todentaa oppimisensa harjoittelun yhteenvetopäivässä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan sosionomin tehtäväkenttään orientoinnissa kuvatun ohjeistuksen mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.3.-31.7.2026. Opintojakso orientoidaan verkossa 2.3.2026 klo 9-10. Opiskelija toteuttaa harjoittelun opiskelijalähtöisen suunnitelman mukaisesti kyseisenä ajanjaksona. Opintojakson opiskelijatyön osuus on135h, joka muodostuu seuraavasti:
Orientointi
Harjoittelusuunnitelma
Harjoittelupaikkojen sopiminen
Harjoittelu/sosionomin tehtäväkenttään tutustuminen
Oppimistehtävä
Yhteenvetopäivä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on suorittanut kaikki harjoittelun orientoinnissa kuvatut harjoitteluprosessin vaiheet: osallistunut orientointiin, laatinut harjoittelusuunnitelman, sopinut harjoittelupaikat, tehnyt harjoittelun, laatinut oppimistehtävän ja osallistunut harjoittelun yhteenvetopäivään. Lisäksi opiskelija on todentanut oppimistehtävässään saavuttaneensa opintojakson osaamistavoitteet seuraavasti:
Opiskelija osaa
- kuvata harjoitteluorganisaationsa tehtäviä ja tavoitteita
- kuvata palvelun käyttäjien tuen tarpeita
- kuvailla asiakkaiden käyttämiä palveluja ja etuuksia
- reflektoida harjoittelussa muodostuneita ammatillisia oppimiskokemuksia ja tarkastella sosionomiuransa suuntaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kuvata sosionomityön tyypillisimmät työkentät. Hän osaa kuvata harjoitteluorganisaationsa tehtävän ja tavoitteet. Opiskelija osaa kuvata palvelun käyttäjien tuen tarpeita, Hänellä on kokemuksia palveluiden piirissä olevien ja heidän läheistensä kohtaamisesta. Opiskelija osaa nimetä sosiaalialan työn tavoitteita ja periaatteita. Hän osaa kuvata asiakkaan palveluverkostoa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan ja pohtia sosionomiuransa suuntaa.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita