Siirry suoraan sisältöön

Monialainen yhteistyö lastenkirjastotyössä (3op)

Toteutuksen tunnus: 4A00DY73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
26.10.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Sari Mäkinen-Laitila
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
Ryhmät
LAKIT26
Lastenkirjastotyö
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
4A00DY73

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa esitellä lastenkirjastotyön yhteistyökumppaneita ja perustella, mihin yhteistyö kunkin niistä kanssa pohjautuu ja miksi se on tärkeää. Hän tuntee monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä. Hän osaa suunnitella ja rakentaa yhteistyötä monialaisessa yhteistyöryhmässä.

Sisältö

Lastenkirjastotyön keskeiset yhteistyötahot (neuvola, varhaiskasvatus, koulut, järjestöt ja harrastusryhmät)
Ohjaavat asiakirjat (varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, kansallinen lukutaitostrategia ja lukutaito-ohjelma, lasten ja nuorten lukutaitoa ja lukemista edistävien kirjastopalveluiden valtakunnallisen erityistehtävän (Erte:n) mallipohjat, kulttuurikasvatussuunnitelmat)
Monialaisen yhteistyön periaatteita
Yhteistyön pelisäännöt

Oppimateriaalit

Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus 2014. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Opetushallitus 2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_2.pdf
Kansallinen lukutaitostrategia 2030: Suomi maailman monilukutaitoisin maa. Opetushallitus, Lukuliike 2021.https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kansallinen_lukutaitostrategia_2030_0.pdf
Kansallinen lukutaito-ohjelma. Opetushallitus 2025. https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/lukutaito-ohjelma

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on viisi (5) verkko-opetuskertaa. Nämä kerrat ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus. 1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa nimetä ja määritellä oman asuinkuntansa lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyökumppanit. Hän osaa selittää, millaista yhteistyötä jo tehdään ja ehdottaa uusia yhteistyön muotoja. Hän osaa perustella yhteistyön periaatteita ja pelisääntöjä. Hän osaa suunnitella yhteistyön aloittamista yhden uuden yhteistyökumppanin kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa nimetä ja määritellä oman asuinkuntansa lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyökumppanit. Hän osaa selittää, millaista yhteistyötä jo tehdään ja ehdottaa uusia yhteistyön muotoja. Hän osaa perustella yhteistyön periaatteita ja pelisääntöjä. Hän osaa suunnitella yhteistyön aloittamista yhden uuden yhteistyökumppanin kanssa.

Siirry alkuun