Monialainen yhteistyö lastenkirjastotyössä (3op)
Toteutuksen tunnus: 4A00DY73-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 26.10.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Sari Mäkinen-Laitila
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
- Ryhmät
-
LAKIT26Lastenkirjastotyö
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- 4A00DY73
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa esitellä lastenkirjastotyön yhteistyökumppaneita ja perustella, mihin yhteistyö kunkin niistä kanssa pohjautuu ja miksi se on tärkeää. Hän tuntee monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä. Hän osaa suunnitella ja rakentaa yhteistyötä monialaisessa yhteistyöryhmässä.
Sisältö
Lastenkirjastotyön keskeiset yhteistyötahot (neuvola, varhaiskasvatus, koulut, järjestöt ja harrastusryhmät)
Ohjaavat asiakirjat (varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, kansallinen lukutaitostrategia ja lukutaito-ohjelma, lasten ja nuorten lukutaitoa ja lukemista edistävien kirjastopalveluiden valtakunnallisen erityistehtävän (Erte:n) mallipohjat, kulttuurikasvatussuunnitelmat)
Monialaisen yhteistyön periaatteita
Yhteistyön pelisäännöt
Oppimateriaalit
Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus 2014. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Opetushallitus 2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_2.pdf
Kansallinen lukutaitostrategia 2030: Suomi maailman monilukutaitoisin maa. Opetushallitus, Lukuliike 2021.https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kansallinen_lukutaitostrategia_2030_0.pdf
Kansallinen lukutaito-ohjelma. Opetushallitus 2025. https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/lukutaito-ohjelma
Opetusmenetelmät
Etäopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on viisi (5) verkko-opetuskertaa. Nämä kerrat ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus. 1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa nimetä ja määritellä oman asuinkuntansa lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyökumppanit. Hän osaa selittää, millaista yhteistyötä jo tehdään ja ehdottaa uusia yhteistyön muotoja. Hän osaa perustella yhteistyön periaatteita ja pelisääntöjä. Hän osaa suunnitella yhteistyön aloittamista yhden uuden yhteistyökumppanin kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa nimetä ja määritellä oman asuinkuntansa lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyökumppanit. Hän osaa selittää, millaista yhteistyötä jo tehdään ja ehdottaa uusia yhteistyön muotoja. Hän osaa perustella yhteistyön periaatteita ja pelisääntöjä. Hän osaa suunnitella yhteistyön aloittamista yhden uuden yhteistyökumppanin kanssa.