Lastenkirjastotyön menetelmät (3op)
Toteutuksen tunnus: 4A00DY74-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.03.2026 - 19.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Sari Mäkinen-Laitila
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
- Ryhmät
-
LAKIT26Lastenkirjastotyö
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- 4A00DY74
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa monipuolisesti erilaisia lastenkirjastotyön perinteisiä ja uudempia menetelmiä. Hän osaa valita lastenkirjastotyön tilanteisiin sopivia menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä eri-ikäisten lasten kanssa toimiessaan. Hän kokeilee itselleen uuden lastenkirjastotyön menetelmän soveltamista käytännössä. Hän saa kokemusta menetelmien arvioinnista yhdessä vertaisopiskelijoiden kanssa ja hänen oma menetelmävalikoimansa on laajentunut.
Sisältö
Lastenkirjastotyön perinteisiä menetelmiä ja niiden variaatioita
Lastenkirjastotyön uudempia menetelmiä
Lastenkirjastotyön yhden menetelmän soveltaminen käytännössä
Työmenetelmien valintaan ja arviointiin liittyvät kysymykset
Oppimateriaalit
Päivi Heikkilä-Halttunen. Lue lapselle kuvaa ja tarinaa. Kuvakirja lapsen ja aikuisen arjessa. Etana editions 2025.
Lastenkirjastotyön ideakirja 2023. Toim. Mervi Heikkilä. Seinäjoen kaupunginkirjasto ja Lasten ja nuorten lukemista ja lukuharrastusta edistävien kirjastopalvelujen erityistehtävä 2023.
Lastenkirjastotyön ideakirja 2021. Toim. Anneli Ketonen. Seinäjoen kaupunginkirjasto ja Lasten ja nuorten lukemista ja lukuharrastusta edistävien kirjastopalvelujen erityistehtävä 2021.
Muu opiskelumteriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etäopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija harjoittelee itselleen uuden työmenetelmän käyttöä aidossa työympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on viisi (5) opetuskertaa Teamsissa. Nämä ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus. 1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija osaa erotella ja vertailla sekä perinteisiä että uudempia lastenkirjastotyön menetelmiä. Hän on suunnitellut ja toteuttanut yhden lastenkirjastotyön tilanteen, jossa hän on soveltanut itselleen uutta menetelmää. Hän on tehnyt itsearvioinnin tilanteesta ja raportoinut ryhmän muille opiskelijoille kokemuksestaan. Hän on antanut vertaispalautetta vähintään yhdestä toisen opiskelijan menetelmän soveltamisen raportista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija osaa erotella, vertailla sekä perinteisiä että uudempia lastenkirjastotyön menetelmiä. Hän on suunnitellut ja toteuttanut yhden lastenkirjastotyön tilanteen, jossa hän on soveltanut itselleen uutta menetelmää. Hän on tehnyt itsearvioinnin tilanteesta ja raportoinut ryhmän muille opiskelijoille kokemuksestaan. Hän on antanut vertaispalautetta vähintään yhdestä toisen opiskelijan menetelmän soveltamisen raportista.