Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CK46-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.08.2025 - 29.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
27.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 40
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Elina Kangasluoma
Ryhmät
SOS25B
Sosionomi (AMK)
MSOS25S
Sosionomi (AMK), Verkkopainotteinen monimuotototeutus
Opintojakso
BE00CK46

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Kurssi sisältää yksilötehtävinä suoritettavia kirjallisia oppimistehtäviä ja keskusteluja aiheista muiden kurssia suorittavien opiskelijoiden kanssa Moodlen keskustelualueella. Aiheet vaihtuvat toteutukseen varatun kokonaisajan sisällä viikoittain. Pääarviointiperusteen muodostava arvioitava kirjallinen tehtävä tehdään parityöskentelynä kurssin viimeisenä vaiheena.
Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityön merkitystä yhteiskunnassa. Opiskelija osaa nimetä sosionomin (AMK) työn tehtäväalueita ja selittää niiden merkitystä sosiaalialan tehtäväkokonaisuudessa. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön tarvetta ja merkitystä sosionomin (AMK) eri tehtäväkentillä. Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välistä yhteyttä. Opiskelija osaa tarkastella ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.

Sisältö

- sosiaalityön käsite
- sosiaalityön lähestymistavat
- sosiaalityön keskeiset teoriat
- sosiaalityö yksilöön, yhteisöön ja yhteiskuntaan vaikuttavana työnä
- sosiaalityön nykytilanne
- sosiaalityön vaikuttavuus ja sosiaalisesti kestävä kehitys
- Sosiaalityö sosionomin (AMK) tehtävänä

Oppimateriaalit

Jaakkola, H. (2019). Valitse innostus. Voimakirja sosiaalialalle. PS –kustannus.
Juhila, K. (2015). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Osuuskunta Vastapaino.
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Marjamäki, P. (2017). Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma Oy.
Mäkinen, P., Raatikainen, E., Rahikka, A. & Saarnio, T. (2020). Ammattina sosionomi.
Raunio, K. (2009). Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus Oy.
Törrönen, M.ym. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus Oy.
Lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Tässä esiteltävä opintojakso toteutuu verkko-opiskeluna. Toteutus sisältää virtuaalisia toimipistevierailuja, ja muuta itsenäistä opiskelua verkossa.
Kurssin Orientaatio toteutuu Teams-välitteisesti lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana. Orientaatiota ei tallenneta. Muutoin opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.

Kurssi sisältää yksilötehtävinä suoritettavia kirjallisia oppimistehtäviä ja keskusteluja aiheista muiden kurssia suorittavien opiskelijoiden kanssa Moodlen keskustelualueella. Pääarviointiperusteen muodostava arvioitava kirjallinen tehtävä tehdään parityöskentelynä.

Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon ja tekee verkkotehtävät viikoittain annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta opintojaksolla tutustutaan sosiaalityön tehtäväkenttään virtuaalisilla toimipistevierailuilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Pääarviointiperusteen muodostavan kirjallisen tehtävän palautus kurssin viimeisenä vaiheena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi opiskella lähiopetuksena tai verkko-opetuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu aikavälillä 01.09.2025 - 10.10.2025 Opintojakson laajuus on 3op eli 78 tuntia.

Kurssin orientaatio järjestetään etäopetuksena lukujärjestyksessä ilmoitettavana ajankohtana.
Kurssin toteutusajan sisällä kulloisenkin viikon oppimistehtävät on suositeltavaa tehdä aina kyseisellä aiheen käsittelyviikolla, koska kurssi perustuu myös yhdessä oppimiseen sekä yhteiseen tiedon jakamiseen ja rakentamiseen. Kurssin kokonaistoteutusajan sisällä opiskelijan omasta ajankäytön suunnittelusta johtuvat pienet poikkeamat viikkotehtävien suorittamisaikataulussa eivät estä kurssin hyväksyttyä suoritusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää sosiaalityön käsitteen ja tavoitteet sekä kuvailla sosiaalityön teorioita ja lähestymistapoja. Lisäksi opiskelija osaa nimetä sosionomin (AMK) tehtäväalueita osana sosiaalialan tehtäväkokonaisuutta. Opiskelija osaa nimetä sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön käsitteen ja tavoitteet. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella sosiaalityön lähestymistapoja ja peilata niitä sosiaalityön keskeisiin teoreettisiin suuntauksiin. Opiskelija osaa perustella sosionomin (AMK) asiantuntijuutta sosiaalityön eri tehtäväalueilla ja sosiaalialan kokonaisuudessa. Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön käsitteen ja tavoitteet monipuolisesti sekä analysoida sosiaalityön eri lähestymistapoja kiinnittäen ne sosiaalityön keskeisiin teoreettisiin suuntauksiin. Opiskelija osaa perustella laaja-alaisesti sosionomin (AMK) asiantuntijuutta sosiaalityön ja sosiaalialan eri tehtäväalueilla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella ja perustella ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun