Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BC00DQ96-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 07.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 22.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Sosionomi ja geronomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 40
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ikääntyvien toimintakykyä kuvaavat keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn heikentymiselle altistavia tekijöitä, joihin tulee kiinnittää huomiota elämänkulussa. Opiskelija osaa nimetä ikääntyessä yleistyviä sairauksia ja oireyhtymiä, joita voidaan ennaltaehkäistä ja joista kuntoutumista tukea. Opiskelija tuntee kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi laaditut suositukset, ja osaa ohjata ikääntyvää suositusten mukaiseen terveydestä ja toimintakyvystä huolehtimiseen. Opiskelija perehtyy toimintakykyä tukevaan ja kuntoutumista edistävän toimintaan. Opiskelija tuntee ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa hyödynnettävät menetelmät. Opiskelija osaa tukea ja motivoida ikääntynyttä yksilöllisten tavoitteiden ja voimavarojen mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisevän ja toimintakykyä tukevan toiminnan yhteyden kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Sisältö
- Toimintakyvyn käsitteet ja laaja-alainen toimintakyvyn arviointi
- Elämänkaarinäkökulma toimintakyvyn laaja-alaiseen tukemiseen
- Kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisen suositukset
- Elintapaohjauksen menetelmät
- Ikääntyvien ohjaus toimintakykyä tukevin menetelmin
Oppimateriaalit
Rantanen Taina., Kokko, Katja., Sipilä, Sarianna., Viljanen Anne (toim). Gerontologia. (2022) Duodecim.
Autti-Rämö Ilona., Salminen Anna-Liisa., Rajavaara Marketta., Melkas Susanna (toim). Kuntoutuminen. (2022) Duodecim. Soveltuvin osin
Kulmala, J (toim.) Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. PS-Kustannus.
Ikääntyneitä koskevat TOIMIA-suositukset: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi?toc=802600
UKK-instituutti Kaatumisen ehkäisyn verkkokoulu. https://ukkinstituutti.fi/liikkumisen-turvallisuus/kaatumisten-ehkaisy-ammattilaisille/verkkokoulutus-kaatumisten-ehkaisysta/
Opetusmenetelmät
Lähiviikot 4, 8, 13, 21
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta, käytännön harjoituksia, ryhmätuokioiden suunnittelua ja ohjausta tai yksilöasiakkaan toimintakyvyn arviointia ja siihen perustuvaa ohjausta, seminaareja sekä itsenäistä opiskelua Moodlen materiaalien ja opintojakson alussa ilmoitettujen verkkokoulujen muodossa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työelämäyhteistyötä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuvapuhelinpalvelun sekä muiden alueen ikääntyneille ryhmätoimintoja tuottavien toimijoiden kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 135 tuntia, josta kontaktiopetusta on 32 h ja 102 tuntia itsenäistä opiskelua sisältäen toiminnallista tekemistä esim. ryhmäohjaukset, yksilöasiakkaat sekä verkkokouluja)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja nimeää tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset. Opiskelija osallistuu mahdollisiin, ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelija osoittaa toiminnassaan toimintakykyä tukevaa työotetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija osaa perustella toimintaansa tutkimusnäytön kautta. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelijan toiminnassa näkyy positiivinen, kannustava ja yksilölliset voimavarat huomioiva toimintakykyä tukeva työote.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Gerontologian perusteet sekä Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu