Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: BG00DX16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.10.2025 - 31.01.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Kaija Loppela
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YKEJO25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opintojakso
BG00DX16

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä soveltaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja käytännön kehittämistyössä. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan aineistonkeruutavat sekä muita työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä ja käytännön sovelluksia. Opiskelija ymmärtää toimintatutkimuksellisen kehittämisprosessin käytännön toteutuksen eri vaiheineen.

Sisältö

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta
Toiminnalliset aineistonkeruun menetelmät
Erilaisia (toiminnallisia) työyhteisön kehittämismenetelmiä
Toimintatutkimus

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa annetaan kirjallisussvinkkejä

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut, lähdekirjallisuuteen perehtyminen, itsenäinen tiedonhaku, ryhmätehtävät, toiminnallisten kehittämismenetelmien harjoitteleminen käytännössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa noin 135 t työskentelyä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tuntevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa perustellusti ja johdonmukaisesti käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa kriittisesti ja innovatiivisesti käyttää kehittämistyössä erilaisia toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Siirry alkuun