Markkinoinnin perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: LT00DS04-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.04.2025 - 01.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 08.10.2025 - 07.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 80
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Miia Koski
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Ryhmät
-
MLITA25Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- LT00DS04
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet. Opiskelija osaa toimia markkinointilähtöisesti ja asiakassuuntaisesti muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa analysoida muuttuvaa markkinoinnin toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää asiakassuuntaisen toimintatavan ja markkinoinnin merkityksen organisaation toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa toimia joustavasti erilaisten sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuuden ja osaa soveltaa markkinoinnin keinoja käytännön tilanteissa.
Sisältö
- Markkinoinnin merkitys ja tehtävät
- Nykyaikainen markkinointiajattelu
- Markkinoinnin toimintaympäristöt
- Segmentointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
- Seija Bergströn & Arja Leppänen. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhemmat painokset)
- Luentomateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
- Teams: Aloitusluennot viikolla 41, keskiviikkona 8.10.2025 klo 17.15.
- Sen jälkeen verkko-opetusta: Videoidut luennot ja muut opetusmateriaalit
- Harjoitustehtävät
- Verkkotentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
- Verkkotentti viikolla 49
- Ensimmäinen uusintatentti viikolla 2
- Toinen uusintatentti viikolla 6
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Työmäärä yhteensä 108 h:
- Aloitusluennot Teamsissä 2 h
- Videoidut luennot kurssin verkkosivuilla, noin 10 h.
- Muihin verkko-opetusmateriaaleihin tutustuminen 20 h.
- Viikoittaiset harjoitustehtävät noin 30 h.
- Itsenäinen opiskelu 38 h.
- Verkkotenttiin valmistautuminen 6h.
- Tentti 2h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteitä. Opiskelija analysoi pinnallisesti markkinointiympäristöä kuitenkaan löytämättä selkeää yhteyttä organisaation markkinointiin ja toimialaan. Opiskelija osaa erotella erilaisia asiakasryhmiä. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskilpailukeinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää markkinoinnin peruskäsitteitä. Opiskelija osaa analysoida markkinointiympäristöä löytäen yhteyden organisaation markkinointiin ja toimialaan. Opiskelija osaa erotella erilaisia asiakasryhmiä ja kuvata niitä. Opiskelija osaa sekä kuvata markkinoinnin peruskilpailukeinoja että analysoida niiden käyttöä organisaatiossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää markkinoinnin peruskäsitteitä laajasti. Opiskelija osaa analysoida analysointityökaluja ja lähdeaineistoja käyttäen markkinointiympäristöä löytäen yhteyden organisaation markkinointiin ja toimialaan. Opiskelija osaa erotella erilaisia asiakasryhmiä ja analysoida niitä. Opiskelija osaa sekä kuvata markkinoinnin peruskilpailukeinoja että analysoida ja kehittää niiden käyttöä organisaatiossa.