Siirry suoraan sisältöön

Ostotoiminta (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTVATT103-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
16.02.2026 - 12.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettajat
Harrison Okuogume
Ryhmät
LITA24A
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA24B
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA24C
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA24D
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opintojakso
LTVATT103

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

• Johdatus ostojohtamiseen
• Ostoprosessi ja organisaation ostokäyttäytyminen
• Toimittajan arviointi ja valinta
• Neuvottelustrategiat ja sopimusten hallinta
• Riskienhallinta hankinnassa
• Globaalit osto- ja kauppasäännökset
• Kestävä ja eettinen hankinta
• Ostaminen osana yrityksen strategiaa
• Ostostrategiat
• Julkiset hankinnat

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeiset julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Sisältö

- Ostoprosessi ja organisationaalinen ostokäyttäytyminen
- Ostaminen osana yrityksen strategiaa
- Toimitusketjun hallinnan pääpiirteet
- Ostostrategiat
- Julkiset hankinnat

Oppimateriaalit

• Monczka, Handfield, Guinipro, Patterson Purchasing and Supply Chain Management 7th Edition
• Benton, W. C. (2010). Purchasing and supply chain management. Saatavuus.
• Cheverton, P. & van der Velde, J.P (2011). Understanding the professional buyer.
• Koskinen, Aki et al (1995). Ostotoiminta yrityksen kehittämisessä.
• Sakki, Jouni (1982). Ostotoiminnan kehittäminen (Ekonomia-sarja), löytyy monista kirjastoista ja divareista. EHDOTON KLASSIKKO!

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät
Hankintajohtamisen kurssin opetusmenetelminä ovat luennot, esitykset, tosielämän tapaustutkimukset, ryhmäprojektit, simulaatiot ja roolipelit, vierailevat puhujat tai alan asiantuntijat sekä tehtävät - Teoreettisen ymmärryksen vahvistamiseksi ja yksilöllisen edistymisen arvioimiseksi. Nämä menetelmät on suunniteltu tasapainottamaan teoriaa käytännön soveltamisen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 81 h, josta
- Luennot 20 h
- Seminaari 8 h
- Itsenäinen työskentely 53 h

Arvioinnin elementit
• Läsnäolo ja osallistuminen = 10
• Ryhmätehtävä & esitykset = 40
• Tentit = 50

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa ohjatusti kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeisimmät mekanismit. Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeisimmät julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa hyvin kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeiset julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kattavasti kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa kaikki toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä kriittisesti. Opiskelija tunnistaa laajalti julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Esitietovaatimukset

Liiketoimintaosaamisen perusteet tai vastaavat tiedot

Siirry alkuun