Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja laadunhallinta eri organisaatioissa (2 op)

Toteutuksen tunnus: KG00CA59-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
15.09.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Kaija Loppela
Ryhmät
FYS22
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
KG00CA59

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija:

- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta

Sisältö

- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)

Oppimateriaalit

Dialoginen toimintatapa: SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työpaikoille.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2637-1

Laaksonen, H. & Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus, ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Hyvinvointialueiden strategia-asiakirjat ja muita aineistoja eri HV-alueilta.

KELAN avo- ja laitosmuotoisen kuntoutuksen standardi. Yleinen osa. Voimassa 1.1.2017 alkaen.

Potilasturvallisuusopas. 2011. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toim. Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. Sanoma Pro Oy.

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere University Press.
Terveydenhuollon laatuopas. 2011. Kuntaliitto.

Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Kuntaliitto.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020. Sote-uudistus. Palvelujen tuottaminen. Laatu. https://www.thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/laat
Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2635-7

Viitala, R. 2020. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, yksilötehtävä ja seminaarityöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä

Siirry alkuun