Musiikin manageri- ja välittäjäosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2B00DX69-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.03.2025 - 04.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.05.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Mika Karhumaa
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
- Ristiinopiskelu (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Ristiinopiskelu
- Opintojakso
- 2B00DX69
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
Tunnistaa modernin musiikkibisneksen eri yleisöt ja toimintaympäristöt.
Rakentaa itselleen ja edustamalleen artistille strategisen sosiaalisen median ja online-presenssin perustan.
Soveltaa passiivista promootiota ja hyödyntämään sitä artistin näkyvyyden kasvattamisessa.
Kehittää artistin brändikuvaa ja tunnistaa siihen liittyvät elementit.
Kommunikoida tehokkaasti artistin kanssa sekä toteuttaa yhdessä suunniteltuja strategioita.
Tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen skaalauksen sekä sisällön rikastamisen mahdollistajana.
Tulkita strategisesti räätälöityjä managerisopimuksia.
Sisältö
Kurssi keskittyy musiikkibisneksen keskeisiin osa-alueisiin, erityisesti online-presenssiin ja sen strategiseen hyödyntämiseen oikealla markkinalla. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännönläheinen ymmärrys musiikkialan nykyaikaisista toimintamalleista sekä niiden soveltamisesta kansainvälisessä ja nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Musiikkibisneksen yleisöt ja toimintakenttä
Online-presenssin merkitys ja sosiaalisen median strategiat
Managerisuhteen luominen ja kehittäminen
Brändiajattelu ja edustettavan artistin tavoitteisiin sitoutuminen
Kommunikaation merkitys artistin kanssa ja yhteisten toimintasuunnitelmien toteuttaminen
Managerisopimuksen merkitys, sisältö ja strateginen tulkinta
Välittäjäportaan rooli ja sen hyödyntäminen osana artistin uran kehittämistä
Tekoälyn ja digitaalisten työkalujen rooli music business managementissa
Aika ja paikka
Aikaan sidottua verkko-opetusta. Luennot tallennetaan, ja ne voi katsoa jälkikäteen omassa aikataulussa.
Verkko-opetuspäivät:
- 7.5. klo 12-16
- 14.5. klo 12-16
- 19.5. klo 12-16
- 2.6. klo 12-16
- 4.6. klo 16-20
- 11.6. klo 16-20
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina käytetään The Art of Music Business Management – For Artists & Managers (2nd Edition, 2024).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus sisältää yhteensä 24 tuntia luentoja sekä kaksi rakenteellista tehtävää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa musiikkibisneksen eri rakenteet ja terminologian.
Hahmottaa manageroinnin perusajatuksen ja osaa toimia avustavissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa musiikkibisneksen toimintatavat, välittäjäportaan erityisvaatimukset ja managerin tehtävät.
Osaa analysoida ja tulkita managerisopimuksia sekä tukea artistin toimintaa käytännön tasolla.
Hahmottaa digitaalisen näkyvyyden merkityksen ja on sisäistänyt online-presenssin tärkeyden artistin promootiossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee musiikkibisneksen rakenteet ja osaa toimia itsenäisesti managerin tehtävissä.
Osaa rakentaa artistin kanssa strategisia toimintasuunnitelmia, tuotteistaa osaamista ja tulkita managerisopimuksia kokonaisvaltaisesti.
Tunnistaa kansainvälisten markkinoiden vaatimukset ja osaa hyödyntää digitaalista näkyvyyttä artistin uran edistämisessä.
Hallitsee online-presenssin konseptin kiitettävästi ja osaa hyödyntää sitä osana strategista promootiota.