Siirry suoraan sisältöön

Toimintaympäristö hyvinvoinnin edistämisessä (3 op)

Toteutuksen tunnus: BB00DL44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2024 - 04.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 31.01.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pia Haapala
Ryhmät
FYS23
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
BB00DL44

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija:
- osaa tehdä toimintaympäristön esteettömyyskartoituksia
- osaa toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä ja perustella niiden hyödyt ympäristön suunnittelussa
- osaa hyödyntää hyvinvointiteknologiaa ja digitalisaatiota suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä
- osaa kertoa kaupunkisuunnittelun, luonnon sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä

Sisältö

- Esteettömän toimintaympäristön kartoittaminen
- Esteetön asuminen ja rakennussuunnittelu
- Hyvinvointiteknologia ja digitalisaatio
- Muutostöihin liittyvät piirustukset, lainsäädäntö, rahoitus ja kustannukset
- Yhdyskunta- ja kaupunkirakentaminen sekä liikuntapaikat, kuntatavoitteet ja -strategiat
- Mielikuvat ja luonto hyvinvoinnin edistäjinä

Oppimateriaalit

materiaali verkossa

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot,
Käytännön harjoitustunnit , raportit
verkko-opetus, virtuaaliopetus, teknologia
pienryhmätyöskentelyä, harjoitustyöt, seminaariesitykset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiantuntijaluennot,
Käytännön harjoitustunnit, pienryhmien työskentely
Seminaari
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus 20%, verkko-opetus ja itsenäinen työskentely 80%

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjatusti kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia oman alansa näkökulmaa esille tuoden moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää ohjatusti hyvinvointiteknologian ja digitalisaation perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella joitakin hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa niukasti kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa kertoa suppeasti luonnon merkityksestä hyvinvoinnille.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa perusteet kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa kertoa luonnon merkityksestä hyvinvoinnille esimerkkien kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa monipuolisesti kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää hyvinvointiteknologiaa ja digitalisaatiota suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa analysoida laajasti luonnon merkityksen vaikutuksia hyvinvoinnille.

Siirry alkuun