Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijan psykofyysinen hyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BB00DR07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2024 - 17.04.2024

Ajoitus

31.05.2024 - 31.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Marjut Koskela

Tavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija:
- osaa kertoa stressin fysiologiasta
- osaa luetella stressin ja tunteiden säätelyyn vaikuttavia tekijöitä
- osaa kertoa palautumisen ja levon merkityksestä terveydelle ja hyvinvoinnille
- osaa nimetä keinoja keskittymiskyvyn ja resilienssin lisääntymiseen
- tunnistaa oman kehon ja mielen tilaa ja niissä ilmeneviä muutoksia

Sisältö

- Stressin fysiologia ja keho-mieliyhteys
- Opiskelijan voimavarat, keskittymiskyky ja resilienssi
- Lepo, uni ja palautuminen
- Kognitiivinen ergonomia
- Vireystilat ja niiden säätely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien ja tentin suorittamista aikataulun mukaisesti.

Hyväksytyn kriteerit, opiskelija:
Osaa kertoa yksilön kuormittuneisuuteen ja stressiin liittyvistä tekijöistä sekä stressin fysiologiasta. Opiskelija osaa luetella stressin ja tunteiden säätelyyn vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja nimetä palautumisen ja levon kannalta oleellisia asioita. Opiskelija osaa nimetä keinoja keskittymiskyvyn ja resilienssin lisääntymiseen. Opiskelija tunnistaa oman kehon ja mielen tilaa ja niissä ilmeneviä muutoksia sekä osaa nimetä jonkin verran säätelykeinoja hermoston toiminnan tasapainottamiseksi.

Hylätyn suorituksen kriteerit, opiskelija:
Ei osaa riittävästi kertoa yksilön kuormittuneisuuteen ja stressiin liittyvistä tekijöistä sekä stressin fysiologiasta. Opiskelija ei osaa luetella tarpeeksi stressin ja tunteiden säätelyyn vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja nimetä palautumisen ja levon kannalta oleellisia asioita. Opiskelija ei osaa nimetä keinoja keskittymiskyvyn ja resilienssin lisääntymiseen. Opiskelija tunnistaa puutteellisesti oman kehon ja mielen tilaa ja niissä ilmeneviä muutoksia eikä osaa nimetä säätelykeinoja hermoston toiminnan tasapainottamiseksi.