Fysioterapeutin asiantuntijuuden kehittyminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: KG00CA57-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 01.12.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Riku Uusi-Jaakkola
- Pia Haapala
- Jutta Potila
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
FYS20Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija:
- syventää tietojaan ja taitojaan niin, että hän pystyy toimimaan erilaisissa tehtävissä valitsemallaan fysioterapian alueella
- suunnittelee ja käyttää erilaisia tarkoituksenmukaisia fysioterapian keinoja potilaittensa/asiakkaittensa toimintakyvyn ylläpitämisessä ja parantamisessa
- arvioi omaa työtään ja kehittää arviointinsa pohjalta ammatillista toimintaansa
Sisältö
- opiskelijan valitseman fysioterapia-alueen teoreettiset perusteet ja käytännön toteutukset
- palveluorganisaation johtaminen ja laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
- henkilöstöjohtaminen (rekrytointi, kehityskeskustelut, perehdyttäminen, alaistaidot)
- palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
Oppimateriaalit
Uusimmat alaan liittyvät lehdet: Fysioterapia, Physical therapy ja Physiotherapy
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, teoriaopinnot, seminaarit, webinaarit, kirjallinen koe.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Seminaarit ja kirjallinen koe sekä asiantuntijaluennot 50%
itsenäinen opiskelu ja webinaarit 50%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija hallitsee osittain valitsemansa fysioterapia-alueen osaamistavoitteiden mukaiset tiedot
- Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa ohjatusti, mutta ei kykene yhdistelemään aikaisemmin oppimaansa uusiin tilanteisiin
- Hän ei löydä ilman ohjausta ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa
- Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija hallitsee hyvin valitsemansa fysioterapia-alueen osaamistavoitteiden mukaiset tiedot
- Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa itsenäisesti, asiakkaan turvallisuuden huomioiden ja yhdistelee jonkin verran aiemmin oppimaansa uusissa tilanteissa
- Hän löytää jonkin verran ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää toimintaansa saadun palautteen pohjalta
- Hän perustelee ratkaisujaan osin teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee valitsemansa fysioterapia-alueen osaamistavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti
- Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa itsenäisesti, asiakkaan turvallisuuden huomioiden ja yhdistelee aikaisemmin oppimaansa monipuolisesti ja luovasti
- Hän löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa
- Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kirjalliset kokeet ja toiminnalliset seminaarit sekä webinaareihin ja asiantuntijaluennoille aktiivinen osallistuminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee osittain valitsemansa fysioterapia-alueen osaamistavoitteiden mukaiset tiedot
- Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa ohjatusti, mutta ei kykene yhdistelemään aikaisemmin oppimaansa uusiin tilanteisiin
- Hän ei löydä ilman ohjausta ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa
- Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin valitsemansa fysioterapia-alueen osaamistavoitteiden mukaiset tiedot
- Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa itsenäisesti, asiakkaan turvallisuuden huomioiden ja yhdistelee jonkin verran aiemmin oppimaansa uusissa tilanteissa
- Hän löytää jonkin verran ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää toimintaansa saadun palautteen pohjalta
- Hän perustelee ratkaisujaan osin teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee valitsemansa fysioterapia-alueen osaamistavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti
- Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa itsenäisesti, asiakkaan turvallisuuden huomioiden ja yhdistelee aikaisemmin oppimaansa monipuolisesti ja luovasti
- Hän löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa
- Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä