Sosiokulttuuriset menetelmät (4 op)
Toteutuksen tunnus: BC00CK52-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.04.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.09.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Sosionomi ja geronomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Tiina Kohtamäki
- Opintojakso
- BC00CK52
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
- TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä ja siihen liittyvät harjoitukset)
- valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen
- monipuolinen kuvan käyttö
- oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan kokonaisuuden alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina.
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita sosiokulttuurisia menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Hän tietää, miten sosiokulttuuristen toiminnallisten menetelmien avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista sekä vahvistaa osallisuutta. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.
Sisältö
- ryhmä, ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät geronomin työssä: taide, musiikki, draama, liikunta, luonto, valokuva
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Levine Madori, L. (2010).Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. (2007). Taideterapian perusteet.
- Hakola U. & al. (2009). Valokuvan terapeuttinen voima.
- Malte-Colliard, K. & Lampo, M. (toim.) (2013). Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. (2010). Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47.
- Kurki, L. (2008). Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa.
- Bojner-Horowitz, E.&Bojner, G. (2007) Mielihyvää musiikista.
- Handmade Wellbeing Handbook
- Draxl, E.; Fischer, A.; Kokko, S.; Kästik, H.; Salovaara, M. & Stedman, J. (Edit). (2017) Handmade Wellbeing Handbook. Facilitating art and craft workshops for older people in care settings.
- Cutler, D.; Karttunen, R. & Räsänen, J. (2021). Love in cold climate, Creative ageing in Finland. The Baring Foundation.
Opetusmenetelmät
Toiminnalliset työpajaharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät. Opintojaksolla on käytössä moodle-oppimispohja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
104h:
- 24h luennot ja toiminnalliset harjoitukset,
- 60h itsenäinen työskentely
- 20h harjoitukset
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen ja annetut tehtävät kurssin alkaessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee sosiokulttuurisen työn menetelmiä. Hän osaa luovan toiminnan työskentelyn perustapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmälle. Opiskelija osaa soveltaa ja käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osallisuuden vahvistajana asiakastyössä.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Lisätiedot
Opintojaksolla kerätään materiaalimaksu (5€).