Siirry suoraan sisältöön

Startti terveydenlukutaitoon muistisairauksien ennaltaehkäisyssä (2op)

Toteutuksen tunnus: BC00DJ04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2022 - 10.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2023 - 30.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Katri Turunen
Virpi Salo
Merja Hoffrén-Mikkola
Ryhmät
MGERO22
Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
BC00DJ04

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaidon käsitteeseen ja terveyden lukutaitoa määrittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkastellaan terveyden lukutaidon vaikutuksia erityisesti aivoterveyden ja muistisairauksien näkökulmasta. Opintojaksolla harjoitellaan arvioimaan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opintojaksolla luodaan katsaus aivoterveyden edistämiseen sekä muistisairauksiin sekä näitä koskevaan palvelupolkuun.
Osaamistavoitteet:
Opintojakso suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen
- selittää kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilöiden terveyteen
- tunnistaa yksilön käyttäytymisestä vihjeitä ja asettaa kysymyksiä, joiden kautta voi arvioida yksilön terveyden lukutaidon tasoa
- arvioida kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä
- listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä
- tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia
- määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita sekä niiden vaikutuksia päivittäiseen elämään
- etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa

Sisältö

Terveyden lukutaito
Aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta
Muistisairauksien riskitekijät ja tunnusmerkit
Aivoterveyden edistäminen
Muistisairaudet ja niiden vaikutukset
Muistipalvelupolku

Oppimateriaalit

Eronen, J. (2021). Terveyden lukutaito: ajankohtainen mutta vähän tutkittu kansalaistaito. Gerontologia, 35 (2), 180-185. https://doi.org/10.23989/gerontologia.97439

Erkinjuntti T, Remes A, Rinne J, Soininen H (toim.) 2015. Muistisairaudet. Duodecim. Soveltuvin osin. saatavilla e-kirjana Duodecim Oppiportissa.

Hallikainen M, Immonen A, Mönkäre R, Pihlakari P (toim.) 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim. Soveltuvin osin. saatavilla e-kirjana Duodecim Oppiportissa.

Muistisairaan palveluketju / Etelä-Pohjanmaa: https://palvelupolku.epshp.fi/palveluketju/muistisairaan-palveluketju/

Muistiliiton soveltuvat verkkomateriaalit, joiden linkit ovat Moodlessa.

Muut soveltuvat verkkosivut ja artikkelit ammattilehdistä

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

54 tuntia itsenäistä työskentelyä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa määritellä käsitteen terveyden lukutaito ja terveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Hylätty:
Opiskelija ei osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija selittää puutteellisesti terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa suppeasti menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija ei osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa rajallisesti aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija ei osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.

Siirry alkuun