Siirry suoraan sisältöön

Imetysohjaus (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CH18-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.08.2022 - 25.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 01.01.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Tiina Hemminki

Opiskelijaryhmät

  • TH20
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa keskustella imetyksestä ja sen merkityksestä raskaana olevan perheen kanssa imetyksen käynnistymiseksi. Hän osaa ohjata ja tukea äitiä ja perhettä onnistuneeseen imetykseen tai tarvittaessa ohjata ja tukea ei-imettävää äitiä.

Sisältö

Vauvamyönteisyysohjelma ja WHO/Unicef imeväisikäisten ja pikkulasten ruokinnan globaali strategia. Imetysohjaajan vuorovaikutustaidot. Imetysohjaus raskauden aikana. Imetyksen suojelu. Synnytyksen hoitokäytännöt ja imetys. Rinnan anatomia ja fysiologia sekä maidoneritys ja sen säätely. Imemisote ja tehokas imeminen, maitomäärät. Imetyksessä avustaminen. Imetystä tukevat käytännöt. Lapsesta ja äidistä johtuvat erityispiirteet. Rintojen hoito ja mahdolliset rinnan ja rinnanpäiden ongelmatilanteet. Imetyksen tuki.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus
Deufel & Montonen (toim.): Onnistunut imetys. Duodecim. Uusin painos.
Hakulinen, Otronen & Kuronen (toim.) 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL. Juvenes Print. Suomen yliopistopaino Oy, Helsinki
Saatavilla: Ohjaus 242017 netti 20.3.pdf (julkari.fi)
Imetyksen tuki ry:n nettisivut https://imetys.fi/
Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot, tehtävät, caset, itsenäinen opiskelu. Kurssiin sisältyy imetysohjausnäyttö, jonka toteutustavasta sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.

realization.localizedApproveRejectDescription

Hyväksytty:
Aktiivinen läsnäolo (yli 80%) ja osallistumien vuorovaikutteisiin luentoihin.
Ryhmätehtäviin osallistuminen ja hyväksytysti suoritettu koe (60% maximista).
Imetysohjausnäytön suorittaminen hyväksytysti.

Hylätty:
Opiskelijalla on poissaoloja yli 80%
Tehtävissä puutteita, koe hylätty.
metysohjausnäyttö puuttuu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen läsnäolo ja osallistumien vuorovaikutteisiin luentoihin.
Ryhmätehtäviin osallistuminen ja hyväksytysti suoritettu koe (70% maximista).
Imetysohjausnäytön suorittaminen hyväksytysti.