Siirry suoraan sisältöön

Arviointimenetelmät ja arviointitutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KG00CR88-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Kaija Loppela
Opintojakso
KG00CR88

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee, ymmärtää ja osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa sekä arviointitutkimusta, sen erilaisia muotoja ja periaatteita että muita arviointimenetelmiä ja -malleja osana arviointiprosessia ja tutkimus- ja kehittämistyötä.

Sisältö

Arviointitutkimus, erilaisia arviointisuuntauksia, esim. prosessiarviointi,
osallistava arviointi ja realistinen arviointi sekä erilaisia arviointimenetelmiä ja -malleja.

Oppimateriaalit

Eräsaari, R ym. 1999. Arviointi ja asiantuntijuus. Helsinki: Gaudeamus.
Kalliola, S., Nakari, R. 2004. Yhteistoiminta ja kuntien työpaikkojen kehittäminen, Laatuverkoston arviontitutkimus.
Kivipelto, M. 2006. Sosiaalityön kriittinen arviointi. Sosiaalityön kriittisen arvioinnin perustelut, teoriat ja menetelmät (Critical evaluation of social work. Justifications, theories and methods for the critical evaluation of social work). Akateeminen väitöskirja, Tampereen Yliopisto.
Loppela, K. 2004. Ihiminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Patton, M. 2012. Developmental evaluation: applying complexity concepts to enhance innovation and use.
Patton, M. 1996. Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks, California: SAGE Publications.
Patton, M.1990. Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park: Sage.
Pawson, R. & Tilley, N. 1007. Realistic Evaluation. London: Sage.
Robson, C. , Lindqvist, T. 2001: Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille.
Rossi, P.H. & Freeman, H.E. 1993. Evaluation. A systemic Approach 5. Newbury Park: Sage.
Seppälä-Järvelä, R. 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Stakes. Opas käytäntöihin
Seppänen-Järvelä; R. ym.(toim.) 2015. Yksilöllisesti räätälöity ja työhön kytketty: kelan työhönkuntoutuksen kehittämishankkeen arviointitutkimus
Virtanen, P. 2007. Arviointi: Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli se sisältää 135 t opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä sekä niiden erilaisia käyttötarkoituksia ja soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämistyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida myös kriittisesti eri näkökulmista erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä ja niiden käyttötarkoitusta sekä soveltuvuutta tutkimus-ja kehittämistyössä. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa arviointitutkimusta/arviointimenetelmiä käytännön työssä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun