Evaluation methods (5cr)
Code: KG00CR88-3001
General information
- Enrollment
- 14.11.2022 - 15.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.01.2023 - 31.05.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- SeAMK Master School
- Campus
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Management of Social Work and Health Care
- Teachers
- Kaija Loppela
- Course
- KG00CR88
Evaluation scale
1-5
Objective
Students know and understand how to compare various evaluation approaches and how to apply appropriate methods of evaluation throughout the evaluation process and also in research and development activities.
Content
Evaluation research, evaluation approaches and methods, for example process evaluation, inclusivity evaluation and realistic evaluation.
Materials
Eräsaari, R ym. 1999. Arviointi ja asiantuntijuus. Helsinki: Gaudeamus.
Kalliola, S., Nakari, R. 2004. Yhteistoiminta ja kuntien työpaikkojen kehittäminen, Laatuverkoston arviontitutkimus.
Kivipelto, M. 2006. Sosiaalityön kriittinen arviointi. Sosiaalityön kriittisen arvioinnin perustelut, teoriat ja menetelmät (Critical evaluation of social work. Justifications, theories and methods for the critical evaluation of social work). Akateeminen väitöskirja, Tampereen Yliopisto.
Loppela, K. 2004. Ihiminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Patton, M. 2012. Developmental evaluation: applying complexity concepts to enhance innovation and use.
Patton, M. 1996. Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks, California: SAGE Publications.
Patton, M.1990. Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park: Sage.
Pawson, R. & Tilley, N. 1007. Realistic Evaluation. London: Sage.
Robson, C. , Lindqvist, T. 2001: Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille.
Rossi, P.H. & Freeman, H.E. 1993. Evaluation. A systemic Approach 5. Newbury Park: Sage.
Seppälä-Järvelä, R. 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Stakes. Opas käytäntöihin
Seppänen-Järvelä; R. ym.(toim.) 2015. Yksilöllisesti räätälöity ja työhön kytketty: kelan työhönkuntoutuksen kehittämishankkeen arviointitutkimus
Virtanen, P. 2007. Arviointi: Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
Teaching methods
Lectures, learning dialogues, different learning tasks and exercises
Student workload
135 hours work
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students know how to describe various evaluation approaches and methods.
.
Assessment criteria, good (3)
Students know how to compare various evaluation approaches and methods and can also analyze how to use of them in research and development activities.
Assessment criteria, excellent (5)
Students know how to analyze, also critically, various evaluation approaches and methods. They can analyze, also critically, how to use of them in different research and development situations and activities. Student shows ability to implement evaluation research in practice.
Qualifications
No previous studies are required.