Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2B00BP22-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.02.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Kulttuurituottaja (AMK)

Opettaja

  • Leena Elenius
  • Jaana Liukkonen

Opiskelijaryhmät

  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman eri osien suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tiedonhankintamenetelmiä
- hyödyntää ideoinnissaan osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
- tunnistaa tapahtumassaan palvelupolun ja sen toimijat
- ottaa huomioon erityisryhmät suunnittelussaan

Sisältö

- Palvelupolku ja personakset käsitteenä ja käytännön työkaluina tuotantojen suunnittelussa
- Asiakas- ja kohderyhmät
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien sekä esteettömyyden huomioiminen tapahtumien suunnittelussa
- Osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä

Oppimateriaalit

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: opettajan jakama materiaali

Tiedonhankinta: Haasio, A. 2020. Löydä. Avain. - SeAMK Kirjaston tuottamat tiedonhaun oppaat ja kirjaston verkkosivut.

Opetusmenetelmät

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Luennot, ryhmätehtävä, tuotantoryhmätehtävä, henkilökohtainen essee

Tiedonhankinta: Luennot ja työpajat, harjoitustehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa:
Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemman kokemuksen raportointi ja osoittaminen

Tiedonhankinta: Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen ja päivittämisen suunnitelman esittäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Kontaktiopetus 50h, itsenäinen ryhmätyöskentely sekä omat harjoitustehtävät 82h


Tiedonhankinta: Kontaktiopetus 6 h, harjoitustehtävien tekeminen pari- tai ryhmätyönä 10 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: tuotantoryhmätehtävät sekä henkilökohtainen essee

Tiedonhankinta: Harjoitustehtävät. Hyväksytty - hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään tai osallistunut ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Opiskelija huomioi eri erityisryhmät työskentelyssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.. Opiskelija osaa ottaa huomioon erityisryhmien tarpeet työssään.