Asiakaslähtöisyys suunnittelussa (5op)
Toteutuksen tunnus: KMST1TV01-2
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2015 - 01.05.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Jaana Liukkonen
- Opintojakso
- KMST1TV01
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet.
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tutkimusmenetelmiä tapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa.
- käyttää skenaariomenetelmää tulevaisuuden tapahtumien suunnittelussa.
Sisältö
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, fokusryhmä, valokuvapäiväkirja, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien huomioiminen tapahtumien ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa
- Esteettömyys
- Osallistavan suunnittelun menetelmät
- Sosiokulttuurinen osallistava työpajamenetelmä
- Skenaariotyöskentely
- Kestävä kehitys, sosiaalisen kestävyyden näkökulma
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
-ryhmätyöskentely, harjoitukset, itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä n. 130 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät ja niiden erityispiirteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija ymmärtää käyttäjän merkityksen tapahtumien suunnittelussa ja pystyy ryhmässä tekemään käyttäjäkartoitusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet tapahtuman suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita