Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa (5op)

Toteutuksen tunnus: KMST1TV01-2

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2015 - 01.05.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Kulttuurituottaja (AMK)
Opettajat
Jaana Liukkonen
Opintojakso
KMST1TV01

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet.
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tutkimusmenetelmiä tapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa.
- käyttää skenaariomenetelmää tulevaisuuden tapahtumien suunnittelussa.

Sisältö

- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, fokusryhmä, valokuvapäiväkirja, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien huomioiminen tapahtumien ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa
- Esteettömyys
- Osallistavan suunnittelun menetelmät
- Sosiokulttuurinen osallistava työpajamenetelmä
- Skenaariotyöskentely
- Kestävä kehitys, sosiaalisen kestävyyden näkökulma

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

-ryhmätyöskentely, harjoitukset, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyömäärä n. 130 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät ja niiden erityispiirteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Opiskelija ymmärtää käyttäjän merkityksen tapahtumien suunnittelussa ja pystyy ryhmässä tekemään käyttäjäkartoitusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet tapahtuman suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun