Siirry suoraan sisältöön

Tarinallisuus ryhmätoiminnassa (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSATO60-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 24.02.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Arja Hemminki

Opiskelijaryhmät

  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella, esimerkiksi kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät (elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat). Opiskelija ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan, itsetunnon, itseilmaisun ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Opiskelija osaa organisoida tavoitteellista ryhmätoimintaa, jossa käytetään tarinallisia menetelmiä. Hänellä on valmiudet innostaa ja rohkaista yksilöitä ja ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään tarinallisuutta hyödyntäen. Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti luovien toimintojen alueella ja hän osaa suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Hän on tietoinen luovista voimavaroistaan ja on motivoitunut käyttämään ja kehittämään niitä sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Sisältö

- luovat ryhmätoiminnan menetelmät sosionomin työssä
- luovan toiminnan prosessi
- tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä
- kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat
- toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset ilmaisullisia menetelmiä hyödyntäen
- luovan toiminnan prosessi
- omien luovien voimavarojen kehittäminen sosionomityön kontekstissa

Oppimateriaalit

Karlsson, L. Sadutus, avain osallisuuden toimintakulttuuriin (uusin painos)
Hohenthal-Antin, L. Muistellaan, luovat menetelmät muistisairaan tukena (uusin painos)
Lauerma, L. 2021. Suvun jäljillä

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 106 tuntia opiskelijan työtä. Luentoja 24 tuntia.

realization.localizedApproveRejectDescription

Tarkemmat kriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

X

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset tiedot hyvin luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen luovan toiminnan prosessin. Opiskelija osaa tiedostaa omia luovia voimavarojaan. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osaa pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus on tasoa h 3
Saadakseen hyväksytyn arvosanan opiskelija tekee kaikki kirjalliset tehtävät hyväksytysti ja osallistuu luentohin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu luentoihin eikä tee tehtäviä.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa
- Draamalliset menetelmät ryhmätoiminnassa