Siirry suoraan sisältöön

Ruokapalvelujen johtaminen (8 op)

Toteutuksen tunnus: CA00BI48-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 06.03.2022

Laajuus

8 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Ruoka, Seinäjoki

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut

Opettaja

  • Paula Juurakko
  • Eliisa Ylinen

Vastuuhenkilö

Jukka Kauppila

Opiskelijaryhmät

  • MRESTO21
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Opiskelija toteuttaa operatiivista johtamista ja testaa palvelu- ja oppimisympäristössä johtamis-, ongelmanratkaisu- ja organisointitaitojaan sekä paineensietokykyään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Hän osaa tulkita ja soveltaa alan työehtosopimusta sekä laatia ergonomisia työvuorosuunnitelmia. Opiskelija osaa soveltaa palvelukonseptin johtamisessa ruokapalvelujen turvallisuutta, terveellisyyttä, taloudellisuutta ja elämyksellisyyttä.

Sisältö

- Ruokapalvelujen johtaminen
- Työvuorosuunnittelun perusteet
- Organisaatiokäyttäytyminen

Aika ja paikka

18.5.-22 vieraillaan alamme suurimmassa messutapahtumassa Helsingin messukeskuksessa, kyseessä Gastro -messut.

Oppimateriaalit

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus, työntekijät.
Dunderfelt, T. Tunnista temepramentit. Väriä elämään ja itsetuntemukseen. 2010. PS-kustannus.
Lämsä, A-K. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita.
Rauhala, I., Leppänen, M. & Heikkilä, A. 2013. Pääasia –Organisaation psykologinen pääoma. Helsinki.

Opetusmenetelmät

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkko-oppimista.
18.5.-22 vieraillaan alamme suurimmassa messutapahtumassa Helsingin messukeskuksessa, kyseessä Gastro -messut.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksot voidaan suorittaa myös opinnollistamalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruokapalvelujen johtaminen 4 op
- 22 h kontaktiopetusta
- 32 h käytännön johtamista
Työvuorosuunnittelu 2 op
- 6 h kontaktiopetusta, loput verkkokurssina
Organisaatiokäyttäytyminen 2op
-verkkokurssi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja johtaa eri palvelukonsepteja turvallisesti, terveellisesti, taloudellisesti ja elämyksellisesti.
Opiskelija organisoi ohjatusti työtä.
Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija tietää työvuorosuunnitelmien ja hankintojen tuloksellisen merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa eri palvelukonsepteja turvallisesti, terveellisesti, taloudellisesti ja elämyksellisesti.
Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa arvioida ja antaa palautetta sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa laatia työvuorosuunnitelmia ja suunnitella ohjatusti tuloksellisia hankintoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa ruokapalvelujen turvallisuutta, terveellisyyttä, taloudellisuutta ja elämyksellisyyttä palvelukonseptien operatiivisessa johtamisessa.
Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa laatia tarpeen mukaisia työvuorosuunnitelmia ja suunnitella itsenäisesti tuloksellisia hankintoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä.
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi, ryhmän arviointi, asiakaspalautteet, harjoitustyöt ja raportit.

Esitietovaatimukset

- Asiakkaan kohtaaminen ja kokemuksellisuus tai Ruokapalvelujen kokemuksellisuus
- Ruokapalvelujen tuottaminen
- Perusharjoittelu