Ruokapalvelujen johtaminen (8op)
Opintojakson tunnus: CA00BI48
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8 op
- Vastuuhenkilö
- Eliisa Ylinen
- Paula Juurakko
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Opiskelija toteuttaa operatiivista johtamista ja testaa palvelu- ja oppimisympäristössä johtamis-, ongelmanratkaisu- ja organisointitaitojaan sekä paineensietokykyään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Hän osaa tulkita ja soveltaa alan työehtosopimusta sekä laatia ergonomisia työvuorosuunnitelmia. Opiskelija osaa soveltaa palvelukonseptin johtamisessa ruokapalvelujen turvallisuutta, terveellisyyttä, taloudellisuutta ja elämyksellisyyttä.
Sisältö
- Ruokapalvelujen johtaminen
- Työvuorosuunnittelun perusteet
- Organisaatiokäyttäytyminen
Esitietovaatimukset
- Asiakkaan kohtaaminen ja kokemuksellisuus tai Ruokapalvelujen kokemuksellisuus
- Ruokapalvelujen tuottaminen
- Perusharjoittelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja johtaa eri palvelukonsepteja turvallisesti, terveellisesti, taloudellisesti ja elämyksellisesti.
Opiskelija organisoi ohjatusti työtä.
Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija tietää työvuorosuunnitelmien ja hankintojen tuloksellisen merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa eri palvelukonsepteja turvallisesti, terveellisesti, taloudellisesti ja elämyksellisesti.
Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa arvioida ja antaa palautetta sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa laatia työvuorosuunnitelmia ja suunnitella ohjatusti tuloksellisia hankintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa ruokapalvelujen turvallisuutta, terveellisyyttä, taloudellisuutta ja elämyksellisyyttä palvelukonseptien operatiivisessa johtamisessa.
Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa laatia tarpeen mukaisia työvuorosuunnitelmia ja suunnitella itsenäisesti tuloksellisia hankintoja.
Oppimateriaalit
Laurent, B. 2006. Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravintola-alalla. Helsinki: WSOY.
Lehtinen, M., Peltonen, H. & Talvinen, P. 2007. Mestarikokin käsikirja. Helsinki: WSOY.
Lehtovaara, T & Hämäläinen, J. 2007. Ravintolakokista mestariksi. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuuttila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Palvelujen ammattiliitto PAM ry. 2007. Majoitus ja ravitsemisalan työntekijöiden työehtosopimus. Kirjapaino Keili.
Taskinen, T. 2007. Ammattikeittiön ruokatuotantoprosessit. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulun tutkimuksia ja raportteja.
Lämsä, A-K. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita.