Innovointi ja konseptisuunnittelu (3 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BT85-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 27.08.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 22.12.2021
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
MPK20Tradenomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa innovoinnin menetelmät ja konseptisuunnittelun roolin osana yrityksen tuotekehitysprosessia. Opiskelija osaa käyttää luovia ongelmanratkaisumenetelmiä ja arvioida niiden käytettävyyttä. Opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja hyödyntää niitä uusien tuoteideoiden kehittämisessä.
Sisältö
-luovuuden ja innovoinnin rooli uusien tuotteiden kehittämisessä
-ideointimenetelmät ja niiden hyödyntäminen
-konseptisuunnittelu ja teollisen muotoilun käsitteet
-asiakaslähtöisyys ja tuotekehitysprosessin alkuvaihe
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, jossa on kaksi ohjattua workshoppia Teamsin välityksellä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata keskeisiä innovoinnin ja tuotekehityksen käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija soveltaa tietoa ohjatusti käytäntöön, osallistuen asiakastarpeiden määrittämiseen sekä ideoiden tuottamiseen, arviointiin ja esittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja soveltaa keskeisiä innovoinnin ja tuotekehityksen käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja käyttää ideointimenetelmiä. Opiskelija osaa itsenäisesti määritellä tärkeimmät asiakastarpeet ja tuottaa ideoita niiden pohjalta sekä arvioida niiden hyödynnettävyyttä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vaivattomasti määritellä ja hyödyntää innovoinnin ja tuotekehityksen käsitteitä, malleja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kerätä, tulkita ja soveltaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat yrityksen innovointiin ja tuotekehityksen alkuvaiheeseen. Opiskelija osaa itsenäisesti analysoida asiakastarpeita, hyödyntää ideointimenetelmiä, tehdä konseptikuvauksia ja testata niitä käytännössä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiontojaksolla palautetaan työkirja.