Siirry suoraan sisältöön

Innovointi ja konseptisuunnittelu (3 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BT85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 27.08.2021

Ajoitus

01.11.2021 - 22.12.2021

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys

Opettaja

  • Jaana Liukkonen

Opiskelijaryhmät

  • MPK20
    Tradenomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa innovoinnin menetelmät ja konseptisuunnittelun roolin osana yrityksen tuotekehitysprosessia. Opiskelija osaa käyttää luovia ongelmanratkaisumenetelmiä ja arvioida niiden käytettävyyttä. Opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja hyödyntää niitä uusien tuoteideoiden kehittämisessä.

Sisältö

-luovuuden ja innovoinnin rooli uusien tuotteiden kehittämisessä
-ideointimenetelmät ja niiden hyödyntäminen
-konseptisuunnittelu ja teollisen muotoilun käsitteet
-asiakaslähtöisyys ja tuotekehitysprosessin alkuvaihe

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, jossa on kaksi ohjattua workshoppia Teamsin välityksellä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata keskeisiä innovoinnin ja tuotekehityksen käsitteitä ja menetelmiä. Opiskelija soveltaa tietoa ohjatusti käytäntöön, osallistuen asiakastarpeiden määrittämiseen sekä ideoiden tuottamiseen, arviointiin ja esittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ja soveltaa keskeisiä innovoinnin ja tuotekehityksen käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja käyttää ideointimenetelmiä. Opiskelija osaa itsenäisesti määritellä tärkeimmät asiakastarpeet ja tuottaa ideoita niiden pohjalta sekä arvioida niiden hyödynnettävyyttä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vaivattomasti määritellä ja hyödyntää innovoinnin ja tuotekehityksen käsitteitä, malleja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kerätä, tulkita ja soveltaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat yrityksen innovointiin ja tuotekehityksen alkuvaiheeseen. Opiskelija osaa itsenäisesti analysoida asiakastarpeita, hyödyntää ideointimenetelmiä, tehdä konseptikuvauksia ja testata niitä käytännössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiontojaksolla palautetaan työkirja.