Siirry suoraan sisältöön

Leikkivä lapsi ja liikkuva nuori (4op)

Toteutuksen tunnus: KG10BP046-7

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Marjut Koskela
Minna Hautamäki
Tarja Svahn
Opintojakso
KG10BP046

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa opiskellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa suunnitellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- osaa kohdata luontevasti eri - ikäisiä lapsia ja nuoria ja oppii havainnoimaan ja analysoimaan heidän liikkumistaan ja toimintaansa
- osaa kertoa liikkumisen/ liikunnan merkityksestä lapsen ja nuoren kokonaiskehitykselle
- osaa ohjata eri-ikäisille lapsille leikki- ja liikuntatuokioita yksilö – ja ryhmätilanteissa

Sisältö

- Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä toiminnan analysointi ja mittaaminen eri tilanteissa
- Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevat toiminnot
- Terveysneuvonta perheen eri elämäntilanteissa
- Lapsen/nuoren leikin ja liikkumisen ohjaaminen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus

Arvonen, S. 2007. Meidän perhe liikkuu. Helsinki:WSOY.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Edita.
Ayers, A.J. 2008.Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Jyväskylä: PS_kustannus
Chamber, M.& Sugden,D. 2006. Early years movement skills: Description, Diagnosis and Intervention. Great Britain: Whurr Publishers.
Elämänkaariajattelu lasten kuntoutuksessa. 2006.Vajaaliikkeisten kunto ry.
Gallahue, D., Ozmun,J.& Goodway, J. 2012. Understanding motor development: Infants, Children, Adolescents, Adults. 7.uud.p. New York: The McGraw-Hill Companies.
Hakkarainen, H. & al. 2009.Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus.
Halme, T. 2008. Fyysismotorinen suorituskyky ja sitä selittävät tekijät 3-8- vuotiailla lapsilla. Jyväskylä: liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES
Hämäläinen, K et al 2015 : Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.VK-kustannus
Ilander O.2010: Nuoren urheilijan ravitsemus ? eväät parempaan elämään. VK-kustannus.
Kannas, L. (toim). 2004.Koululaisten terveys ja terveyskäyttäytyminen muutoksessa. WHO-koululaistutkimus 20 vuotta. Jyväskylän yliopisto. Terveyden tutkimuskeskus.
Karlilng, M., Ojanen,T., Siven, T., Vihunen, R., Vilen, M. Lapsen aika. Helsinki:WSOY
Karvonen, P. & Siren-Tiusanen, H. & Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. VK-kustannus.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.
Keltikangas- Järvinen, L. 2012.Pienen lapsen sosiaalisuus. Helsinki: WSOY
Kronqvist, E-L & Kumåpulainen, K. 2011.Lapsuuden oppimisympäristöt: eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro Oy
Koivikko, M. & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Vajaaliikkeisten kunto ry.
Lewitt, S. 2003. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. Blackwell Publishing.
Matila, M. 2006. Kehitysvammaisten lasten psykomotoriset valmiudet: arviointilomake fysioterapeuteille. AMK-opinnäytetyö. Savonia-ammattikorkeakoulujulkaisusarja.
Matikainen, E., Aro, T., Huunan-Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky -arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Partridge, C. 2002. Neurological Physiotherapy. Whurr Publishers. Ltd.
Pihko H, Haataja L,Rantala H ( toim).Lastenneurologia. DUOECIM 2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Salpa, P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi
Sandström, M. 2010. Psyyke ja aivotoiminta. Neurologinen näkökulma. WSOYpro Oy
Sherborne, V. 2000. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta: yleisopetus, erityisopetus ja esiopetus. 2.painos. Helsinki. Kehitysvammaliitto ry
Talvitie, U et al. 1998. Lasten karkeamotoristen taitojen arviointi fysioterapiassa. Jorvin karkeamotorinen testi 5-vuotiaille. Terveystieteen laitoksen julkaisuja. 7/1998. Jyväskylän yliopisto.
Wegloop, M.V. & Spliid, L. 2008. Leikitä vauvaa: liikuntaleikkejä 0-12 kuukauden ikäisille. helsinki:WSOY
Yack, E. & Sutton, S. & Aquilla, P. (toim.) 2001. Leikki linkkinä lapseen. PS-kustannus... Sillanpää, M. et al. (toim.) 1996. Lasten neurologia. Duodecim.
Zimme Renate 2011: Psykomorotiikian käsikirja ? teoriaa ja käytäntöä lasten pskomotoriseen tutkimiseen.VK-kustannus

Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, harjoitukset, seminaarityö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita. Opiskelija osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa ja rohkaistuu olemaan vuorovaikutuksessa perheen kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita. Opiskelija osaa toimia luontevasti eri ikäisten lasten /nuorten kanssa ja ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen.

Siirry alkuun