Terveysliikunnan ohjaaminen (6op)
Toteutuksen tunnus: KG10BP027-11
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Riitta Kiili
- Marjut Koskela
- Minna Hautamäki
- Tarja Svahn
- Opintojakso
- KG10BP027
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija
- käyttää motorisen oppimisen ja terveysliikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä ja periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä eri tilanteissa
- tietää ja osaa käyttää liikunnanohjauksessa käytettäviä menetelmiä ja välineitä sekä osaa laatia ja ohjata asiakkaille tarkoituksenmukaisia harjoitusohjelmia
- osaa tutkia ja havainnoida asiakkaan perusliikkumista ja toimintakykyä sekä soveltaa terapeuttisen harjoittelun periaatteita asiakastilanteissa.
Sisältö
Terveysliikunta ja sen ohjaaminen eri menetelmiä ja välineitä apuna käyttäen
Yksilön ja ryhmän ohjauksen periaatteet ja tarkoituksenmukainen harjoitusohjelman suunnittelu ja toteutus
Motorisen oppimisen perusteet
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Delavier, F. 2004. Belle Ligne: ryhtiä, kiinteyttä, voimaa. VK-kustannus
Delavier, F. 2006. Lihaskuntoharjoittelun perusteet. VK-kustannus, cop.
Durchman, K. & Jokitalo, M. 2004. Taitavaksi vedessä: soveltavaa uinninopetusta erityistukea tarvitseville uimareille. Ruskeasuon koulu
Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. (toim.). 2007. Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. WSOY, Oppimateriaalit
Richardson, C. 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta : motorisen kontrollin näkökulma alaselkäkivun hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. VK-kustannus
Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Eduskills Consulting
Vänskä K. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Opetusmenetelmät
Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, liikunnanohjauksen harjoituksia, motorisen oppimisen videoanalyysitehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää harjoituksia ja teoriaopintoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä taso:
Opiskelija hallitsee pääosin motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja teorioita. Hän pystyy nimeämään joitakin motoriselle oppimiselle olennaisia tekijöitä ja soveltaa niitä satunnaisesti ohjatessaan potilaitaan/asiakkaitaan ryhmä- ja yksilötilanteissa.
Opiskelija hallitsee pääosin liikunnandidaktiikan peruskäsitteet ja liikunnanohjauksen periaatteet sekä osaa jonkin verran hyödyntää niitä ohjatessaan yksilö- ja ryhmäasiakkaita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä taso:
Opiskelija tietää motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä sekä teorioita. Hän pystyy nimeämään motoriselle oppimiselle olennaiset tekijät ja käyttää niitä ohjatessaan potilaitaan/asiakkaitaan ryhmä- ja yksilötilanteissa.
Opiskelija hallitsee liikunnandidaktiikan sekä liikunnanohjauksen periaatteet ja osaa hyödyntää niitä tavanomaisissa fysioterapiatilanteissa ohjatessaan yksilö- ja ryhmäasiakkaita.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä taso:
Opiskelija hallitsee motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja teorioita ja pystyy konkretisoimaan niitä ohjaustilanteissa. Hän pystyy nimeämään motoriselle oppimiselle olennaiset tekijät ja soveltaa niitä taitavasti ohjatessaan potilaitaan/asiakkaitaan ryhmä- ja yksilötilanteissa.
Opiskelija hallitsee liikunnan didaktiikan peruskäsitteet ja liikunnanohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa niitä erilaisissa tilanteissa ohjatessaan yksilö- ja ryhmäasiakkaita.