Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: BH00BS35-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Katja Valkama
Tiina Hautamäki
Opintojakso
BH00BS35

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta esim.

Loppela, K. (2004) Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Salonen K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. E-kirja

Satka, M., Julkunen, I. ym. (toim.) (2016) Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T (2015) Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Toikko T. & Rantanen T. (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopisto Oy – Juvenes Print.

Lisäksi muita tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun