Työelämän kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: BH00BS35-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2020 - 15.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opettajat
- Katja Valkama
- Tiina Hautamäki
- Opintojakso
- BH00BS35
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.
Sisältö
Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta esim.
Loppela, K. (2004) Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Salonen K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. E-kirja
Satka, M., Julkunen, I. ym. (toim.) (2016) Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T (2015) Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Toikko T. & Rantanen T. (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopisto Oy – Juvenes Print.
Lisäksi muita tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.