Siirry suoraan sisältöön

Inhimillinen tekijä hoitotyössä - näkökulmia potilasturvallisuuteen (3op)

Toteutuksen tunnus: XX00CD77-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 15.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.05.2020 - 31.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vapaasti valittavat opinnot
Opettajat
Marjut Asunmaa
Tiina Koskela
Opintojakso
XX00CD77

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
-Oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden vaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat.
-Osaaminen kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa lisääntyy.
-Oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä kykenee miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
-Saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja saa työkaluja virheiden käsittelemiseen.
-Kykenee kehittämään omaa toimintaansa ja siten on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle.

Oppimateriaalit

Opintojakson lisätiedot (tekniset vaatimukset jne.):
Headset toivottava webinaareissa ja videoiden äänen kuulemiseksi.

Opetusmenetelmät

Terveydenhuollossa sattuu vuosittain tuhansia läheltä piti -tilanteita, jotka heikentävät potilasturvallisuutta, vaikuttavat hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia. Usein virheiden taustalla ajatellaan olevan inhimillinen tekijä, kuten väsymys, nälkä, kiire, resurssit, asenne tai kliiniset taidot. Opintojakson tavoite: Opiskelija oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden myötävaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat. Opintojakso lisää opiskelijan osaamista kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa. Opintojakson tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja siihen, että opiskelija oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää. Lisäksi opiskelija saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja hän saa työkaluja virheiden käsittelemiseen. Omaa toimintaa kehittämällä on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle. Opintojakso on tarkoitettu 2.-4. lukuvuoden opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OPintojaksolle ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso alkaa itsenäisellä työskentelyllä, kun Moodlen verkko-oppimisympäristö aukeaa.
Opintojaksolla kaksi webinaaria.
Ei ryhmätöitä, webinaarit tallennetaan, joten ne voi katsoa myöhemmin, mikäli ei pysty osallistumaan aikataulun mukaan.
Oppimispäiväkirjan palautus 15.8.2020 mennessä ja opintojakso arvioidaan 30.8.2020 mennessä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/ hylätty
Hyväksytty suoritus
Opiskelija reflektoi Moodlen tarinallista sairaanhoitajan työpäivää oppimispäiväkirjassaan lähteisiin viitaten ja osallistuu verkkokeskusteluun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.
Opiskelija:
-kykenee tunnistamaan hoitotyön virhe- tai riskitilanteita toiminnassa
-osaa reflektoida inhimillisiä tekijöitä, joiden vaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat.
-osaa arvioida osaamistaan kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa.
-kykenee miettimään erilaisia toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
-kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä kykenee miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.

Lisätiedot

Terveydenhuollossa sattuu vuosittain tuhansia läheltä piti -tilanteita, jotka heikentävät potilasturvallisuutta, vaikuttavat hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia. Usein virheiden taustalla ajatellaan olevan inhimillinen tekijä, kuten väsymys, nälkä, kiire, resurssit, asenne tai kliiniset taidot. Opintojakson tavoite: Opiskelija oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden myötävaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat. Opintojakso lisää opiskelijan osaamista kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa. Opintojakson tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja siihen, että opiskelija oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää. Lisäksi opiskelija saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja hän saa työkaluja virheiden käsittelemiseen. Omaa toimintaa kehittämällä on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle. Opintojakso on tarkoitettu 2.-4. lukuvuoden opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille.

Siirry alkuun