Harjoittelu: Palveluohjauksen harjoittelu (4op)
Toteutuksen tunnus: KFG11CE001-2
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opintojakso
- KFG11BPAPA3
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja ?tasot.
Oppimateriaalit
Suomen kuntaliitto: Seppänen, Heinola & Andersson 2009. Hyvinvointia ja terveyttä edistävä toimintaa käytännössä. Ikäihmisten neuvontakeskuspalvelujen ja ehkäisevien kotikäyntien toteutuminen kunnissa. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Avauksia 6. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/1d4031f8-2741-4493-b50a-925ea617c352 : Suominen & Tuominen 2007. Palveluohjaus: Portti itsenäiseen elämään. Profami: Hänninen 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes. Raportteja 20. Saatavana: http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/raportit/R20-2007-VERKKO.pdf :
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Harjoittelujakson tavoitteiden mukainen suorittaminen. Ikääntyvien yksilökohtaiset palvelusuunnitelmat/toteutukset
Osallistuminen tehtäväseminaariin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 5:
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Taso3:
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Taso 1:
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita