Siirry suoraan sisältöön

Sosiokulttuuriset menetelmät (3op)

Toteutuksen tunnus: KFG11BENVO3-3

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Tiina Kohtamäki
Opintojakso
KFG11BENVO3

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja ?taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa itse työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.

Sisältö

TTAP? (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset, valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen. Oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.

Oppimateriaalit

Levine Madori, L. 2010.Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen AMK. Hämeenlinna.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=97070

Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80763

Hakola U. & al. Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecium s. 211-227 ja 245-248.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86905

Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint.
Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=103264

Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47.
Saatavuus: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/

Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86905

Kurki, L 2008. Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finnlectura.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80607

Bojner-Horowitz, E. Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=72750

Rankanen, M., Hentinen, M. Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80763

Opetusmenetelmät

Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

104h (luentoja ja toiminnallisia harjoituksia, yhteensä 40h) tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty /hylätty.
Hyväksytty
Opiskelija perehtyy sosiokulttuurisen työn menetelmiin. Hän osaa joitakin luovan toiminnan työskentelytapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmän jäsenenä. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja laatii kurssiin kuuluvan kirjallisen tehtävän.
Hylätty
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen eikä tuota kurssilla vaadittuja tehtäviä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun